De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Gevolgen van bronbemaling Drachtstervaart : zettingen en schade risico’s ten gevolge van bronbemaling voor het project "reconstructie Moleneind" te Drachten

Open access

Gevolgen van bronbemaling Drachtstervaart : zettingen en schade risico’s ten gevolge van bronbemaling voor het project "reconstructie Moleneind" te Drachten

Open access

Samenvatting

In de jaren ’60 van de vorige eeuw is een deel van de Drachtstervaart gedempt, waardoor boten niet langer het centrum van Drachten konden bereiken. Tijdens het dempen van de vaart is een kokerriool geplaatst die als berging dient voor de riool overstorten. Er zijn plannen ontstaan om de vaart weer open te graven. Het traject is ongeveer 1100 meter lang. Onderdeel van het opnieuw opengraven van de vaart is het verwijderen van het oude kokerriool en het plaatsen van een nieuwe. Doordat het werk onder de grondwaterstand plaats vindt, is gekozen voor bronbemaling. De bodemopbouw is belangrijk voor het berekenen van de bronbemaling en vervolgens de zettingen. De zettingen zijn berekend voor de meest schade gevoelige woningen, waarbij is gesteld dat woningen voor 1950 niet op palen gefundeerd zijn en dus zettinggevoeliger zijn. Voor elke bouwput is de schade onderzocht die het meest zettinggevoelige gebouw oploopt.

Toon meer
OrganisatieVan Hall Larenstein
AfdelingLand en watermanagement
Jaar2013
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk