Wat zijn de effecten van formatief beoordelen bij lichamelijke opvoeding
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Wat zijn de effecten van formatief beoordelen bij lichamelijke opvoeding
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Het blijkt dat de huidige beoordelingspraktijk binnen lichamelijke opvoeding (LO) eerder een belemmering vormt dan dat het motiverend is.
Onderzoek suggereert dat leerlingen zich minder competent voelen in een les waarin cijfers gegeven worden dan in een les zonder cijfers (Krijgsman , et a1.,2015). Tegelijk is er een onderwijskundige stroming die oproept tot een meer formatieve beoordelingswijze (Kneyber & Sluijsmans, 2016). Dit roept de vraag op wat er zou gebeuren als we de cijfers bij het vak LO achterwege zouden laten? Voelt een leerling zich meer competent bij een andere beoordelingswijze? Zou de motivatie worden beïnvloed? Om dit te onderzoeken wordt binnen dit masterpiece onderzoek gedaan naar de effecten van een interventie met een formatieve beoordelingswijze t.o.v. een summatieve beoordelingswijze.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Master of Sports |
Afdeling | Fontys Sporthogeschool |
Partner | De Nassau in Breda |
Jaar | 2017 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |