Veelgestelde vragen

Hieronder staan de antwoorden op een aantal vragen. Daarnaast staan onder de verschillende doelgroepen de antwoorden op meer specifieke vragen op een rij.

Het lukt mij niet om een publicatie te downloaden. Hoe los ik dit op?

Dit kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende redenen zijn antivirussoftware of instellingen van uw internet browser die het downloaden blokkeren. Ook kan het zijn dat een publicatie is afgeschermd of dat het benodigde programma om een publicatie te openen niet op uw computer staat. Wij adviseren u daarom om het bestand, indien mogelijk, via een andere computer of internet browser te downloaden. Lukt dit niet? Stuur ons dan een bericht via info@hbokennisbank.nl met een print screen van de foutmelding. Wij helpen u graag verder.

Waar kan ik mijn publicatie aanbieden?

Voor het beschikbaar stellen van je eigen afstudeerwerk op de HBO Kennisbank dien je je afstudeerwerk aan te bieden aan je hogeschool. Voorwaarde daarbij is wel toestemming van je afstudeerbedrijf en ook dient je hogeschool deel te nemen aan de HBO Kennisbank. Of dat zo is, zie je in het overzicht van deelnemende hogescholen. Het aanbieden van materialen kan veelal via het secretariaat van je opleiding of via de bibliotheek van je hogeschool. Voor specifieke informatie hierover kun je contact opnemen met de contactpersoon van je hogeschool.

De koppeling tussen het bestand en de informatie over de publicatie klopt niet. Hoe los ik dit op?

Alle publicaties (inclusief scripties) die vindbaar zijn in de HBO Kennisbank, staan opgeslagen in de repository (database met alle wetenschappelijke publicaties) van de hogescholen zelf. Neem daarom voor het aanpassen van een koppeling contact met hen op. Zij kunnen u hier verder mee van dienst zijn. De naam van de betreffende hogeschool vindt u bij de informatie over de publicatie.

Ik wil mijn naam aanpassen die bij mijn publicatie staat vermeld. Hoe doe ik dit?

Indien uw naam niet correct staat weergegeven, kan dit over het algemeen worden aangepast. Alle publicaties (inclusief scripties) die vindbaar zijn in de HBO Kennisbank, staan opgeslagen in de repository (database met alle publicaties) van de hogescholen zelf. Neem daarom voor het wijzigen van uw naam contact met hen op. Zij kunnen u hier verder mee van dienst zijn. De naam van de betreffende hogeschool vindt u bij de informatie over de publicatie. Heeft u bij meerdere hogescholen publicaties op uw naam staan? Dan dient u dit verzoek bij ieder afzonderlijk in te dienen.

Kan ik mijn publicatie laten verwijderen van de HBO Kennisbank?

Alle publicaties (inclusief scripties) die vindbaar zijn in de HBO Kennisbank, staan opgeslagen in de repository (database met alle wetenschappelijke publicaties) van de hogescholen zelf. Neem daarom voor het verwijderen van een publicatie contact met hen op. Zij kunnen u hier verder mee van dienst zijn. De naam van de betreffende hogeschool vindt u bij de informatie over de publicatie.

Er staat bedrijfsgevoelige informatie in een publicatie. Kan dit verwijderd worden?

Alle publicaties (inclusief scripties) die vindbaar zijn in de HBO Kennisbank, staan opgeslagen in de repository (database met alle wetenschappelijke publicaties) van de hogescholen zelf. Neem daarom voor het verwijderen van bedrijfsgevoelige informatie contact met hen op. Zij kunnen u hier verder mee van dienst zijn. De naam van de betreffende hogeschool vindt u bij de informatie over de publicatie.

Hoe kan ik als alumnus mijn publicatie aanmelden, aanpassen of verwijderen?

Alle publicaties (inclusief scripties) die getoond worden op de HBO Kennisbank, staan opgeslagen in de repositories (databases) van de hogescholen zelf. Neem daarom voor het aanmelden, aanpassen of verwijderen van een publicatie contact op met de betreffende hogeschool. De contactgegevens zijn beschikbaar via het overzicht deelnemende hogescholen.

Hoe kan ik als hogeschool aansluiten op de HBO Kennisbank?

Voor meer informatie over deelname aan de HBO Kennisbank en de repositoryservice Sharekit kunt u contact opnemen met SURF.

Hoe kan ik de rechten waaronder ik mijn publicatie beschikbaar stel veranderen?

De publicaties die getoond worden op de HBO Kennisbank zijn opgeslagen in repositories (digitale bewaarplaatsen) van de hogescholen. Je kunt de rechten waaronder je je publicatie beschikbaar stelt ook na plaatsing op de HBO Kennisbank nog wijzigen (bijvoorbeeld van ‘alle rechten voorbehouden’ naar een 'Creative Commons licentie'). Neem hiervoor contact op met de contactpersoon van je hogeschool. Bij deze contactpersoon kun je ook terecht als je jouw toestemming tot beschikbaarstelling zou willen intrekken. Je publicatie wordt daarna niet langer aangeboden via de HBO Kennisbank.

Wil je meer weten over de verschillende Creative Commons-licenties? Kijk dan eens op deze website.

Ik wil graag een DAI aanvragen. Hoe gaat dat in zijn werk?

De Digital Author Identifier (DAI) is een uniek landelijk nummer voor elke onderzoeker, die werkt bij een Nederlandse universiteit of onderzoeksinstituut. De DAI is het enige, onafhankelijke (niet-commerciële) nummer voor de Nederlandse onderzoeker. SURF heeft de DAI ontwikkeld in samenwerking met OCLC PICA, die de DAI's bijhoudt in de Nationale Thesaurus Auteursnamen (NTA). De DAI maakt het mogelijk informatie uit de verschillende repositories geïntegreerd aan te bieden.

Wil je meer weten over dit onderwerp of direct een DAI-nummer aanvragen? Neem dan contact op met de contactpersoon van je hogeschool. Zij voorzien je graag van informatie.