Details

Titel

Grip op schrijfonderwijs

Documenten
Auteur
van der Gun, Laura (student); Matton, Siem (student); Snaauw, Cathelijne (student)
Organisatie
Hogeschool van Amsterdam
Instituut
Gezondheid
Rubriek
Gezondheid
Trefwoorden
kinderen, schrijven, ergotherapie, basisscholen
Samenvatting

Op welke manier kan de expertise van de ergotherapeut bijdragen aan het schrijfonderwijs op de PABO en is hier draagvlak voor? Een groot gedeelte van de schooldag vanaf groep 3 bestaat uit activiteiten waarbij schrijven nodig is. Schrijven is een van de belangrijkste vaardigheden die een kind in de basisschoolleeftijd leert. Op dit moment ontwikkelt 5 tot 27% van de kinderen in het regulier basisonderwijs schrijfproblemen. Leerkrachten zijn de aangewezen persoon om kinderen met (mogelijke) schrijfproblemen te identificeren. Wanneer een schrijfprobleem is geïdentificeerd kan een kind worden doorverwezen naar een kinderergotherapeut. Uit onderzoek blijkt dat ergotherapie-interventies gericht op schrijven bijdraagt aan een betere leesbaarheid van het handschrift. De opdrachtgevers hebben in een facultatieve leerlijn binnen de Opleiding Ergotherapie een opzet gemaakt voor een lespakket voor PABO studenten, gegeven door ergotherapeuten. Dit vanuit de aanname dat leerkrachten in het basisonderwijs mogelijk weinig kennis hebben over het signaleren van schrijfproblemen en mogelijke interventies.

Soort object
Bachelorscriptie
Taal
Nederlands
Datum
2016
Plaats
Amsterdam
Uitgever
Hogeschool van Amsterdam
Begeleider
ten Velden, Marjon
Waardering
0 Sterren (0)
Formaat
application/pdf
Rechten
Deel dit document
Share

Waardeer

Vooraf:

De HBO Kennisbank geeft gebruikers de mogelijkheid om te reageren op de inhoud van de website met als doel het stimuleren van en het uitwisselen en voortbouwen op kennis. De HBO Kennisbank behoudt zich het recht voor om teksten op de site aan te passen of te verwijderen.

Het adres wordt niet weergegeven
Geef een waardering *
Neem de code over
* Verplichte velden