Details

Titel

Een actieve leerhouding

Documenten
Auteur
Hoon, Anne de (student)
Organisatie
Avans Hogeschool
Instituut
PABO Academie voor Pedagogisch Onderwijs
Opleiding
Leraar Basisonderwijs
Rubriek
Opvoeding & Onderwijs
Trefwoorden
zelfregulerend leren, actieve leerhouding, praktijkonderzoek schoolontwikkeling (pos)
Samenvatting

Doel: De leerkrachten van basisschool De Pontus te Etten-Leur lopen tegen het probleem aan dat de leerhouding van kinderen steeds inactiever wordt. Hiermee wordt het doel van dit onderzoek ook benoemd: het actiever maken van de leerhouding van kinderen. Methode: Marzano en Miedema (2014) stellen dat motivatie het belangrijkste is om een actieve leerhouding te creƫren. Stevens (2012) stelt dat leerlingen gemotiveerd worden op het moment dat er aan de drie basisbehoeften: relatie, competentie en autonomie wordt voldaan. In de literatuurstudie wordt ingegaan op verschillende factoren die invloed zouden kunnen hebben op de leerhouding van kinderen. Deze factoren zijn: relatie met anderen, onderwijsbehoeften, zelfvertrouwen van de leerlingen en de begeleidingsstijl van de leerkracht. Uit het literatuurstuk komt naar voren dat al deze factoren samenkomen in het zelfregulerend leren. Hierbij wordt aangesloten op de basisbehoefte competentie, relatie en autonomie. Volgens Jolles (2006) zouden jonge kinderen niet in staat zijn om zelfregulerend te kunnen leren. Echter heeft Hendriks (2013) onderzocht dat dit wel mogelijk is wanneer er continue begeleiding plaatsvindt van een professional. Als innovatieve oplossing is gekozen om de leerlingen kennis te laten maken met zelfregulerende vaardigheden. De vaardigheden waarmee zij geoefend hebben zijn: het opstellen van een doel en het reflecteren op dit doel. Doordat kinderen zich bewust worden van het eigen leerproces, zou het mogelijk kunnen zijn dat de leerhouding actiever wordt. Om de leerlingen te begeleiden zijn hulpvragen opgesteld (Verbeeck, 2010). Deze vragen konden de kinderen gebruiken bij het schrijven van een leerdoel en het schrijven van een reflectie. Resultaten: Uit de resultaten blijkt dat de motivatie en het doorzettingsvermogen vergroot zijn. Daarnaast zijn de kinderen meer bezig met het plannen en het evalueren van activiteiten. Conclusie: Met dit gegeven zou gesteld kunnen worden dat de leerhouding van kinderen actiever is geworden. Of deze vooruitgang verklaard kan worden door andere factoren dan het zelfregulerend leren, moet nog verder onderzocht worden.

Soort object
Bachelorscriptie
Taal
Nederlands
Datum
2016-05-09
Begeleider
Lommel, Patrick van
Waardering
0 Sterren (0)
Formaat
application/pdf
Rechten
allrightsreserved
Deel dit document
Share

Waardeer

Vooraf:

De HBO Kennisbank geeft gebruikers de mogelijkheid om te reageren op de inhoud van de website met als doel het stimuleren van en het uitwisselen en voortbouwen op kennis. De HBO Kennisbank behoudt zich het recht voor om teksten op de site aan te passen of te verwijderen.

Het adres wordt niet weergegeven
Geef een waardering *
Neem de code over
* Verplichte velden