De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Beelden van zelfstandig leren

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Beelden van zelfstandig leren

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Aan de hand van een concrete les over spaarvormen proberen de auteurs theorie over zelfstandig leren te ordenen en te verhelderen door middel van twee visuele voorstellingen: een ijsberg en een ladekast. Vervolgens worden zeven stappen (ADA-stappenplan)onderscheiden om in de praktijk didactische situaties en lesmaterialen te evalueren en te optimaliseren in het perspectief van zelfstandigheidsbevordering.
De auteurs zien zelfstandig leren leren als een relatief begrip: het type leerling en de onderwijscontext is bepalend voor de mate en snelheid van (afnemende) sturing door de docent en ook voor de (bewuste) keuze van aspecten van zelfstandigheid waaraan gewerkt wordt met leerlingen. Zelfstandig leren bevorderen staat niet glijk met leerlingen alles zelf laten doen.

OrganisatieFontys
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Gepubliceerd inFanchamps, Gardeniers & Smulders (2008). Leren in het beroepsonderwijs Garant & Fontys Centrum voor Beroepsonderwijs, Apeldoorn, Pagina's: 25-37
Jaar2008
TypeBoekdeel
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk