De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Ambush marketing. A case of the Heineken Bullhorn hat

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Ambush marketing. A case of the Heineken Bullhorn hat

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Een definitie van Ambush marketing is: "de verzameling van activiteiten van een organisatie die zich niet officieel als sponsor aan een ander organisatie heeft verbonden, maar via haar marketingactiviteiten wel doet voorkomen dat deze relatie bestaat." In feite probeert de organisatie bij de consument het beeld op te roepen dat men verbonden (geassocieerd) is met de sportorganisatie en dus een officiële sponsor is. Op deze wijze kan de organisatie die aan ambush marketing doet voordelen halen uit een gesuggereerde associatie met een 'sponsorobject'. Ambush marketing wordt ook wel 'sluiksponsoring' genoemd.
In dit artikel gaan we dieper in op ambush marketing. Allereerst zullen we duidelijk maken wat ambush marketing is en welke gevolgen er zijn voor de betrokkenen bij een sponsorovereenkomst. Vervolgens laten we zien welke ethische bezwaren er zijn bij ambush marketing. Aan het einde presenteren we een inmiddels beroemde case uit de sportmarketingcommunicatie: de Heineken luidsprekerhoed tijdens het Europees Kampioenschap Voetbal in Portugal in 2004.

Toon meer
Gepubliceerd inSport Marketing Europe Uitg. Sportfacilities & Media BV Zeist, Vol. 1, Uitgave: nr. 3, winter 2006/2007
Jaar2006
TypeArtikel
TaalEngels

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk