Ambush marketing. A case of the Heineken Bullhorn hat
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Ambush marketing. A case of the Heineken Bullhorn hat
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Een definitie van Ambush marketing is: "de verzameling van activiteiten van een organisatie die zich niet officieel als sponsor aan een ander organisatie heeft verbonden, maar via haar marketingactiviteiten wel doet voorkomen dat deze relatie bestaat." In feite probeert de organisatie bij de consument het beeld op te roepen dat men verbonden (geassocieerd) is met de sportorganisatie en dus een officiële sponsor is. Op deze wijze kan de organisatie die aan ambush marketing doet voordelen halen uit een gesuggereerde associatie met een 'sponsorobject'. Ambush marketing wordt ook wel 'sluiksponsoring' genoemd.
In dit artikel gaan we dieper in op ambush marketing. Allereerst zullen we duidelijk maken wat ambush marketing is en welke gevolgen er zijn voor de betrokkenen bij een sponsorovereenkomst. Vervolgens laten we zien welke ethische bezwaren er zijn bij ambush marketing. Aan het einde presenteren we een inmiddels beroemde case uit de sportmarketingcommunicatie: de Heineken luidsprekerhoed tijdens het Europees Kampioenschap Voetbal in Portugal in 2004.
Gepubliceerd in | Sport Marketing Europe Uitg. Sportfacilities & Media BV Zeist, Vol. 1, Uitgave: nr. 3, winter 2006/2007 |
Jaar | 2006 |
Type | Artikel |
Taal | Engels |