De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Theoretisch kader

Open access

Rechten:

Theoretisch kader

Open access

Rechten:

Samenvatting

Dit document is de scriptie van het onderzoek dat wordt uitgevoerd door Jeanne Kinders voor het bedrijf Barts.. De opdrachtgever voor dit onderzoek is Barts. Barts is een accessoire-merk wat in 1992 is opgericht door Bart Hoene. Het hoofdkantoor is gevestigd in Amsterdam, maar Barts verkoopt haar spullen door heel Europa en Korea. Het merk verkoopt mutsen (de zogeheten “beanies”), sjaals, handschoenen, hoeden en tassen. Barts is er voor de sportieve en fashionable mannen en vrouwen (Barts, 2015).
Social media wordt steeds groter belangrijker voor bedrijven (CBS, 2013). Het vergroot niet alleen de zichtbaarheid, maar het geeft een bedrijf ook nieuwe kansen om een band te creëren met haar klanten. Opvallend is dat beeld steeds belangrijk wordt en deze trend lijkt voorlopig niet te stoppen.
Barts maakt gebruik van verschillende socialmediaplatformen. Barts gebruikt deze platformen om te communiceren met haar klanten. De doelgroep van Barts is aangescherpt vanwege de nieuwe positionering. Barts wil door middel van social media betrokkenheid creëren bij deze nieuwe doelgroep. Alle social mediaplatformen van Barts leveren het gewenste resultaat op, behalve Pinterest. Barts wil geen afstand doen van Pinterest. Het medium neemt namelijk snel toe in gebruikers en is visueel (Brom, 2012). Ook maken fotonetwerken zoals Pinterest het mogelijk om als bedrijf met de doelgroep te verbinden (Mohr, 2013). Het uiteindelijke doel van Barts is: de doelgroep inspireren. Barts hoopt door middel van het publiceren van de juiste content een actieve achterban te creëren op Pinterest. Het is echter nog onduidelijk hoe Barts dit medium moet invullen aan de hand van de wensen en behoeften van de doelgroep.
Aan de hand van deze situatie is de volgende onderzoeksvraag geformuleerd: Wat zijn de wensen en behoeften van de doelgroep van Barts met betrekking tot Pinterest content?
De onderzoeksvraag wordt door middel van deskresearch en fieldresearch met behulp van de vier deelvragen beantwoord: 1. Hoe gebruikt Barts Pinterest? 2. Hoe gebruiken de concurrenten Pinterest? 3. Wat is het Pinterestgebruik van de doelgroep van Barts? 4. Wat zijn de verwachtingen van de doelgroep met betrekking tot Pinterest? De volgende hoofdstukken worden behandeld in dit rapport. Allereerst de situatieschets. Dit hoofdstuk beschrijft de interne en externe analyse van het bedrijf. Het daarop volgende hoofdstuk beschrijft de probleemformulering met daarin de probleem- en doelstelling van het onderzoek en bijbehorende deelvragen, doelgroep en grenzen. In hoofdstuk 3 volgt het theoretisch kader dat een overzicht van de literatuur bevat. Daarnaast zijn ondersteunende modellen opgenomen waaruit één model is gekozen als rode draad voor dit onderzoek. De methode van onderzoek volgt in hoofdstuk 4. De hoofdstukken daarna zijn de resultaten, conclusies en aanbevelingen. Het rapport sluit af met het implementatieplan.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Leiden
OpleidingCommunicatie
AfdelingFaculteit M&B
PartnerBarts
Datum2016-07-28
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk