Toolkit SPH - Anders kijken naar...
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Toolkit SPH - Anders kijken naar...
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Jacques Heijkoop ontwikkelde een methode om anders te kijken naar mensen met probleemgedrag; probleemgedrag ontstaat als iemand het gevoel heeft de invloed op zichzelf en zijn omgeving kwijt te raken. Kern van deze methode is dat de benadering en zijn werkvormen draaien om het persoonlijk ervaren van eigen invloed. Begeleiders worden door deze methode in staat gesteld om de kwaliteit van dagelijkse omgang en begeleiding te toetsen en te verbeteren. Exemplarisch wordt in dit leerpakket gekozen voor mensen met een (ernstige) verstandelijke handicap. Na enkele inleidende lessen, waarin de mens met een (ernstige) verstandelijke handicap en probleemgedrag centraal staan, maken de studenten kennis met enkele centrale werkvormen uit deze methode, zoals het ontdekkend leren kijken, het functioneringsprofiel en de transactionele analyse.
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Hogeschool Sociaal Pedagogische Hulpverlening |
Jaar | 2001 |
Type | Boek |
ISBN | 9789062832717 |
Taal | Nederlands |