Filosoferen in de klas
Wat je denkt dat anderen van je denken, denk je zelfWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Filosoferen in de klas
Wat je denkt dat anderen van je denken, denk je zelfWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Uit verschillende onderzoeken bleek dat filosoferen met kinderen een positieve invloed had op hun leerprestaties en denkvermogen. Ook kwam naar voren dat de leraren en leerlingen in deze onderzoeken aangaven dat de lessen invloed hadden op het zelfvertrouwen van de kinderen en het klassenklimaat. Om te onderzoeken of dit daadwerkelijk zo is, is dit in de praktijk toegepast. De onderzoeksvraag voor dit onderzoek luidde als volgt: Welke invloed heeft filosoferen met kinderen op het zelfbeeld en zelfvertrouwen van de leerling en hoe ervaren leerlingen het filosoferen in de klas? Na een aantal filosofielessen is gekeken of het zelfbeeld en zelfvertrouwen van de leerlingen was verbeterd. Dit bleek door de resultaten van een voor- en nameting te analyseren niet zo te zijn. Wel gaven de leerlingen in interviews over de lessen aan dat ze ervan hebben geleerd en dat ze een ander beeld van andere leerlingen hebben gekregen. Ook durfden zij hun eigen gedachten en ideeën te delen en waren zij zich hier meer van bewust. Verder gaf het grootste deel van de klas aan de lessen leuk en nuttig te vinden. Vanwege de tegenstrijdige resultaten is het belangrijk dat hier verder onderzoek naar wordt gedaan.
Organisatie | Christelijke Hogeschool Ede |
Opleiding | Leraar Basisonderwijs |
Jaar | 2016 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |