De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De toegevoegde waarde van interorganisationele cliëntvolgsystemen in sociaal activeringsbeleid

De toegevoegde waarde van interorganisationele cliëntvolgsystemen in sociaal activeringsbeleid

Samenvatting

Deelnemers aan sociale activering hebben in toenemende mate te maken met meervoudige problemen: sociaal isolement, schulden, psychische instabiliteit, slechte communicatieve vaardigheden, angsten en onzekerheid. Voor de aanpak van die problemen worden activeringstrajecten ingezet waarbij verschillende organisaties een deel van de uitvoering op zich nemen. Ketenbenadering en vraaggericht werken zijn leidende werkprincipes binnen sociale activering geworden. Organisaties uit de sector zorg en welzijn vormen partners in de uitvoeringsketen. De gemeente is als opdrachtgever regievoerder over deze ketentrajecten. Voor de effectieve uitvoering van de trajecten is een sluitend informatie- en volgsysteem noodzakelijk.

Fontys Hogescholen en NIZW hebben een twaalftal vormen van geautomatiseerde, interorganisationele cliëntvolgsystemen geinventariseerd. De voor- en nadelen van de verschillende systemen zijn op een rij gezet vanuit het perspectief van de cliënt, de gemeente en de instellingen voor zorg en welzijn.

Toon meer
Jaar2002
TypeBoek
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk