Communicatie-ethiek, Tilburg: Academie voor Journalistiek en Voorlichting 1998
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Communicatie-ethiek, Tilburg: Academie voor Journalistiek en Voorlichting 1998
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Dit boekje is het resultaat van een onderzoek naar de beroepsethiek van communicatieprofessionals. De volgende vragen stonden centraal: welke morele dilemma's doen zich voor in de dagelijkse beroepspraktijk? Hoe worden die dilemma's opgelost? Spelen gedragscodes hierbij een relevante rol? Welke andere vormen van zelfregulering worden gehanteerd?
Antwoorden op deze vragen werden gezocht in de literatuur en in gesprekken met deskundigen. Daarnaast werden binnen- en buitenlandse gedragscodes bestudeerd. De teksten daarvan zijn in een apart hoofdstuk opgenomen.
Op basis hiervan concludeert de auteur dat er drie samenhangende kernthema's zijn in de communicatie-ethiek: waarheid, loyaliteit en beïnvloeding.
Organisatie | Fontys |
Lectoraat | Lectoraat Interculturaliteit en journalistiek |
Jaar | 1998 |
Type | Boek |
Taal | Nederlands |