Intrinsieke motivatie in combinatie met autonomie
opdrachtvorm versus instructievorm tijdens lichamelijke opvoedingWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Intrinsieke motivatie in combinatie met autonomie
opdrachtvorm versus instructievorm tijdens lichamelijke opvoedingWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
De motivatie van de mens bestaat uit drie vormen: intrinsiek, extrinsiek en a-motivatie, maar het bestaat ook uit drie basisbehoeften: Autonomie, competentie en verbondenheid. In dit onderzoek is onderzocht of het aanpassen van de werkvorm naar opdrachtvorm effect heeft op de leerlingen tijdens de lessen lichamelijk opvoeding, bij 3e-jaars leerlingen van het Blariacumcollege. Bij de interventiegroep kregen de leerlingen opdrachten, om hier zelfstandig mee aan de slag te gaan. Bij de controlegroep werd er met instructievormen gewerkt en werd er verteld wat er moest gebeuren. Dit werd toegepast in een periode dat er een cyclus basketbal werd gegeven.
Om het effect te meten is er gebruikt gemaakt van verschillende meetinstrumenten, waaronder vragenlijsten (BREQ2LO en PSNE) en daarnaast nog een logboek. De vragenlijsten zijn vóór en ná de interventie afgenomen. Uit de vragenlijsten bleek dat de intrinsieke motivatie bij zowel de opdrachtvormen als instructievormen een stijging heeft doorgemaakt. Daarentegen is de autonomie bij de opdrachtvormen gedaald en heeft er bij instructievormen een lichte stijging plaatsgevonden. De conclusie uit dit onderzoek is dat havo-vwo leerlingen leerjaar 3 minder gemotiveerd en autonoom worden van lesgeven middels opdrachtvormen.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Leraar Lichamelijk Opvoeding |
Afdeling | Fontys Sporthogeschool |
Partner | Blariacumcollege te Blerick |
Datum | 2017-12-20 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |