De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Juf,dit is eigenlijk ook leren

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Juf,dit is eigenlijk ook leren

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Waar er sinds de invoering van de ‘basisschool’ meer ‘verschoolsing’ heeft plaatsgevonden in het onderwijs aan het jonge kind is er de laatste jaren weer een groeiende aandacht voor de plek van het spel. Op de onderzoeksschool wordt het op de achtergrond raken van het spel in het dagelijkse onderwijs aan het jonge kind als een gemiste kans ervaren. Vanuit de uitdaging en de motivatie om het spel weer een centrale plek te geven is de volgende onderzoeksvraag geformuleerd: “Hoe kun je in de onderbouw van OJBS de Krullevaar kwalitatief goed en beredeneerd onderwijs vormgeven met spel als centrale activiteit met het oog op een optimale ontwikkeling voor het jonge kind?” Om tot een antwoord te komen op deze vraag heeft er een praktijkgericht onderzoek plaatsgevonden. Het praktijkgericht onderzoek is ingericht als een ontwerponderzoek. Het ontwerponderzoek had als doel een werkwijze te ontwikkelen waarbij spel als centrale activiteit ingezet werd. In het theoretisch kader is er vanuit het opbrengstgericht en handelingsgericht werken een koppeling gemaakt naar het thematisch werken en de jenaplanvisie. Deze koppeling heeft geresulteerd in een plancyclus gebaseerd op de cyclus van HGW maar toegespitst op de Jenaplanvisie. In de plancyclus zijn werkdocumenten ontworpen die het mogelijk maken om een beredeneerd aanbod te plannen en realiseren met spel al centrale activiteit. Tijdens het onderzoek is deze cyclus volledig doorlopen door de onderzoeksleider en aansluitend breder opgestart in de drie onderbouwgroepen van de onderzoeksschool. Enkel de evaluatiefase uit de plancyclus is niet uitgevoerd binnen de onderzoeksperiode en daarmee ook niet verwerkt in de resultaten. Het onderzoek heeft aangetoond dat de plancyclus met de bijbehorende documenten een werkbare werkwijze vormt. Met de kanttekening dat de mate van uitwerking samenhang heeft met de handelingsmogelijkheden van de professional. Om aan te tonen dat de werkwijze bijdraagt aan het bevorderen van de ontwikkeling en daarmee de opbrengsten verhoogt is er vervolg onderzoek nodig

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingMaster Special Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
PartnerFontys Hogescholen
Jaar2016
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk