De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Duwen, trekken, verleiden of begeleiden?

Zorgen voor een positieve introductie van Het Nieuwe Werken ondersteund met sociaal intranet bij de gemeente Leidschendam-Voorburg

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Duwen, trekken, verleiden of begeleiden?

Zorgen voor een positieve introductie van Het Nieuwe Werken ondersteund met sociaal intranet bij de gemeente Leidschendam-Voorburg

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In dit onderzoeksrapport wordt antwoord gegeven op de vraag hoe de gemeente Leidschendam-Voorburg kan zorgen voor een positieve introductie van Het Nieuwe Werken bij de medewerkers en hoe dit eventueel onder- steund kan worden met het sociaal intranet; ‘Wij van LV’.
Om de onderzoeksvragen te beantwoorden is een focus- groep georganiseerd met zes medewerkers van verschil- lende afdelingen. Daarnaast zijn acht interviews afgeno- men bij organisaties waar Het Nieuwe Werken al wordt toegepast. Hieronder zijn vier gemeentes, een overheids- organisatie, een waterbedrijf en twee commerciële orga- nisaties. Daarnaast is er gesproken met een expert op het gebied van interne sociale media.
De uitkomsten van het onderzoek zijn dat het heel be- langrijk is om managers en leidinggevenden als voor- beeldfunctie te laten dienen, zowel voor Het Nieuwe Werken als het sociaal intranet. Dit kan door hen goed te scholen en op de hoogte te houden. Daarnaast is het volgens de geïnterviewde organisaties raadzaam om ook de medewerkers goed te informeren via intranet, mail, personeelsbladen en sessies. Deze sessies geven tevens de mogelijkheid om in discussie te gaan en onduidelijk- heden uit de weg te ruimen. Er moet ruimte zijn voor ondersteuning, maar het stellen van kaders is echter van groot belang.
Bij de leden van de focusgroep was nog veel onduidelijk- heid over de invulling van Het Nieuwe Werken. Daar- naast ervaren zij het sociale intranet als “heel chaotisch”.
Hierom wordt geadviseerd om het sociale intranet niet als enige bron van informatie in te zetten om de mede- werkers op de hoogte te houden van de vorderingen van Het Nieuwe Werken. Het sociale intranet moet verder ontwikkeld worden om het in te kunnen zetten als nut- tige tool voor de medewerkers. Daarom zou op dit mo- ment een eenmalig magazine over Het Nieuwe Werken beter aansluiten bij de organisatie. Tevens is het advies om leidinggevenden en medewerkers goed voor te lich- ten tijdens sessies. Ook kunnen zij in discussie gaan tij- dens sessies en leren hoe ze met Het Nieuwe Werken en het sociale intranet om te gaan.

Toon meer
OrganisatieDe Haagse Hogeschool
OpleidingESC Communicatie
AfdelingAcademie voor European Studies & Communication
PartnerGemeente Leidschendam-Voorburg
Jaar2014
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk