De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Samenvatting

De huidige scheepvaart vaart nog op fossiele brandstof. Het afvalproduct hiervan ook wel de uitlaatgassen genoemd, zijn schadelijk voor de flora en fauna. Hiernaast is er ook een bepaalde hoeveelheid fossiele brandstof die niet onbeperkt is. Tot op het heden zijn er nog nauwelijks doorgewerkte innovaties betreft groene energie in de scheepvaart. Kortom, dit zou moeten gaan veranderen in de toekomst. Het schip waar op dit onderzoek heeft plaatsgevonden heeft grote ongebruikte oppervlaktes die gebruikt kunnen worden voor groene energie in de vorm van zonne-energie met een zonnepanelen installatie.
Het doel van dit onderzoek is dan ook om te onderzoeken of zonne-energie iets kan betekenen voor de hedendaagse scheepvaart. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: ‘Op welke manier bespaard het schip genaamd ‘Spiegelgracht’ van Spliethoff BV door gebruik te maken van een vaste zonnepanelen installatie op de sideloaderdeuren varend tussen Rauma en Baltimore?’. Hierbij is het schip de Spiegelgracht, het schip waarop het onderzoek op is verricht. Wordt er met een vaste zonnepanelen installatie bedoeld: een zonnepanelen installatie die vast zit aan een constructie en niet beweegt voor de optimalisatie van het systeem. Onderzocht op het traject tussen de twee plaatsen Rauma(Finland) en Baltimore (oostkust Noord-Amerika).
Om een antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag zijn er berekeningen gedaan aan hand van een kwantitatieve onderzoeksmethode waarbij deelvragen voor een antwoord op de onderzoeksvraag zorgde. De verschillende deelvragen die onderzocht zijn bevatten de onderwerpen: energieopbrengst, kosten, terugverdienperiode en toepassingen van de zonnepanelen installaties. Uit de antwoorden bleek dat als er uitgegaan wordt van dit onderzoek dat er wel een degelijke terugverdienperiode is bij de verschillende onderzochten systemen en is duidelijk geworden dat de opbrengst van de onderzochte systemen slecht een klein deel van de totale energiebehoefte bevatten.
Op basis hiervan wordt aanbevolen om als de rederij overweegt een zonnepanelen installatie op een soortgelijk schip te plaatsen. Dit bij nieuwbouw te doen. Eventueel vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op een kwalitatief onderzoek over een periode van een aantal jaar. Waarbij systemen met elkaar worden vergeleken en dit de resultaten positief beïnvloed als het gaat om nauwkeurigheid.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingMaritiem Officier
AfdelingDomein Technology, Water & Environment
PartnerRederij Spliethoff
Datum2018-01-26
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk