De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Clickende Clubbers, Twittermeisjes en Actieve vogels

De meerwaarde van sociale

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Clickende Clubbers, Twittermeisjes en Actieve vogels

De meerwaarde van sociale

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Het lectoraat Media, Cultuur en Burgerschap van Hogeschool Inholland heeft in de
eerste helft van 2013 een verkennend onderzoek uitgevoerd naar het mediagebruik
en de informatiebehoefte van bezoekers van rock- en poppodia in Nederland.
Vragenlijstonderzoek laat zien dat er significante (zij het zwakke) verbanden bestaan
tussen genrevoorkeur (smaak) en de vorm die hun informatiebehoefte heeft. Het
onderzoek is niet representatief, onder andere omdat een groot deel van de
respondenten uit Noord- en Zuid-Holland komt en jongeren oververtegenwoordigd
zijn. In dit onderzoek is vooral gekeken naar het (mogelijke) belang van sociale
media voor informatieverstrekking door poppodia. Het wordt duidelijk dat sociale
media goed kunnen worden ingezet in relatie tot genrevoorkeuren, al is ook
duidelijk dat naast Facebook de podiumwebsite een veel genoemde plek is waar
informatie over optredens zal worden gezocht. Rockers bezoeken vaak concerten en
zoeken actief, via verschillende media, naar informatie over wie waar speelt.
Liefhebbers van elektronische dansmuziek willen geïnformeerd worden via Facebook
terwijl de urban- en bass-scene graag (ook) nog papieren flyers en posters gebruiken
om zich te laten informeren Het zijn vooral vrouwen die van pop en singersongwriters
houden en een opvallend groot deel van deze groep is actief op Twitter.
Tot slot is er een groep die meer gebruikt maakt van traditionele media zoals radio
en de krant. Dit zijn voornamelijk mensen die iets ouder zijn en luisteren naar onder
andere jazz, wereldmuziek, klassieke muziek en blues. Ondanks dat deze verbanden
zwak zijn, raden wij directeuren van poppodia aan om in hun
marketingcommunicatie rekening te houden met een gesegmenteerd publiek. Het
onderzoek werd gefinancierd uit een SIA-Raak subsidie (Podium voor de
Podiumdirecteuren 2011-2013).

Toon meer
OrganisatieHogeschool Inholland
AfdelingDomein Communicatie, Media en Muziek
Domein Creative Business
LectoraatMedia Cultuur & Burgerschap
Gepubliceerd inVrijetijdstudies NRIT media, Vol. 31, Uitgave: 4, Pagina's: 7-23
Jaar2013
TypeBijdrage aan periodiek
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk