Laat leerlingen eigenaar worden van hun leerproces
Een onderzoek naar de begeleiding van de leerkrachten in het ontwikkelen van het zelfregulerend leren bij de leerlingen uit de groepen 3 tot en met 8Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Laat leerlingen eigenaar worden van hun leerproces
Een onderzoek naar de begeleiding van de leerkrachten in het ontwikkelen van het zelfregulerend leren bij de leerlingen uit de groepen 3 tot en met 8Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Onderzoek naar de manier waarop de leerkrachten van de groepen 3 t/m 8 de leerlingen kunnen begeleiden bij de ontwikkeling van het zelfregulerend leren tijdens een rekenles. Uit de vragenlijsten van het vooronderzoek bij zowel de leerkrachten als leerlingen is gebleken dat zij in de praktijk minimaal bezig zijn met de subschalen: planning, taakanalyse, monitoring en zelfevaluatie – procesevaluatie. Voor de leerkrachten is een handleiding ontworpen waarmee zij met behulp van een doelenkaart een leerdoel samen met de leerlingen kunnen opstellen. Bij de meting van het ontwerponderzoek is gebruik gemaakt van de vragenlijsten die ook bij het vooronderzoek zijn gebruikt. Daarnaast is er door de leerkrachten een logboek bijgehouden en is aan het eind het ontwerp geëvalueerd in een gesprek. Uit de resultaten is gebleken dat binnen de uitvoering van het ontwerp in alle groepen een gedeelde sturing mogelijk is geweest. Leerlingen bleken in staat te zijn om aan te geven waar zij aan wilden werken, waaruit een doel werd opgesteld samen met de leerkracht.
Organisatie | Hogeschool KPZ |
Opleiding | Lerarenopleiding Basisonderwijs |
Datum | 2017-06-01 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |