De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Onderzoek naar de mogelijkheden die er zijn om de schrijfproducten van de leerlingen in groep 3 en 4 op het Mozaïek verbeterd kunnen worden. Binnen het vooronderzoek hebben observaties van het schrijfproces plaatsgevonden. Daarnaast is de dysgrafieschaal voor het schrijfproduct afgenomen en is er uitgebreid gesproken met leerlingen en de betrokken leerkrachten. Uit het
vooronderzoek is gebleken dat een groot deel van de leerlingen in groep 3 en 4 van het Mozaïek dysgrafisch is. Daarnaast bleek het schrijfproces van de leerlingen niet juist. Deze bevindingen hebben geleid tot een ontwerp dat is gericht op bijna de hele klas. Het ontwerp bestaat uit een lesformulier schrijfonderwijs en uit remediërende oefeningen. Uit de begin- en eindmeting is gebleken dat de leerlingen beter scoren op de dysgrafieschaal. Dat
betekent dat de eerste stap in het verbeteren van de schrijfproducten hiermee is gemaakt. Daarnaast zijn de leerlingen zich meer bewust van hun schrijfhouding. De leerlingen hebben een andere, een positievere attitude naar het schrijfonderwijs. Ook bij andere vakken doen de leerlingen hun best netter te schrijven door de letters vorm te geven op deze wijze zoals het ze is aangeleerd. Het ontwerp voldoet, gezien de resultaten, in de praktijk. Door de uitvoering van het ontwerp is een start gemaakt met een betere handschriftontwikkeling van de leerlingen.

Toon meer
OrganisatieHogeschool KPZ
OpleidingLerarenopleiding Basisonderwijs
Datum2017-05-30
TypeBachelor
TaalEngels

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk