De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Eeen kwalitatieve case-study naar een danstherapeutische werkwijze bij de individuele behandeling van twee kinderen met een hechtingsproblematiek. Hierbij stond de volgende vraag centraal:
“Waarom draagt mijn dans- en bewegingstherapeutische werkwijze bij aan de behandeling van
kinderen met hechtingsproblematiek?”
Ter beantwoording van de vraagstelling zijn twee casussen geanalyseerd aan de hand van de
principes van de ‘grounded theory’. Vervolgens zijn er twee interviews met experts afgenomen en is er
(wetenschappelijke) literatuur verzameld. Door middel van een iteratief proces heeft de onderzoeker
geprobeerd de twee casussen, interviews en wetenschappelijke literatuur te koppelen aan elkaar.
Hieruit is een, in de praktijk gefungeerde, werkwijze met behandelingsperspectief ontstaan . De
resultaten zijn hieronder beschreven. Vanuit het iteratief proces, zijn drie kerncategorieën ontstaan, die de werkwijze omschrijven. Dit zijn:
- De therapeutische basishouding
- De inzet van het medium
- Danstherapeutische technieken

Toon meer
OrganisatieZuyd Hogeschool
OpleidingCreatieve Therapie
AfdelingFaculteit Gezondheidszorg
Datum2013-06-05
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk