



Inhoudsopgave









      Pagina

1. Probleemstelling
1.1 Aanleiding







2
1.2 Doelstelling







2
1.3 Centrale vraagstelling






2
1.4 Deelvragen







2
1.5 Plan van aanpak







2
2. Achtergronden

2.1 De verhouding tussen de pers en het Koninklijk Huis 


3
2.2 Royaltyverslaggeving door de jaren heen



9
2.3 De Rijksvoorlichtingsdienst





12
2.4 De Vereniging Verslaggevers Koninklijk Huis



14
3.Veldonderzoek

3.1 Mabelgate samengevat






17
3.2 Berichtgeving







18
3.3 Conclusie veldonderzoek






20
4. Conclusie








22
5. Literatuurlijst

5.1 Boeken








24
5.2 Artikelen








24
5.3 Internet








26
5.4 Mondelinge bronnen






26
5.5 Overige bronnen







26




1. Probleemstelling

1.1 Aanleiding

Door de geboorten, huwelijken en het jubileum van de koningin hebben de leden van de koninklijke familie de laatste jaren veel media-aandacht gekregen. Desondanks horen we nooit wat er precies achter die paleismuren gebeurt. Hierdoor ben ik me gaan afvragen hoe het is om royaltyjournalist te zijn. 
1.2 Doelstelling

Mediacode, de Rijksvoorlichtingsdienst, hofbronnen en staatsrechtelijk belang zijn termen die een royaltyjournalist maar al te goed kent. Een gewone verslaggever krijgt op de werkvloer zelden met deze begrippen te maken. Ik ga uitzoeken hoe een royaltyjournalist zich onderscheidt van een reguliere journalist. Met welke beperkingen heeft de royaltyverslaggever te maken en moet hij anders te werk gaan? Waarom krijgt het Koninklijk Huis zoveel aandacht, hoe komen royaltyverslaggevers aan informatie en hoe werd er vijftig jaar geleden over de Oranjes geschreven? In deze scriptie zoek ik antwoord op mijn vragen. 
1.3 Centrale vraagstelling

Is royaltyverslaggeving anders dan de reguliere vaderlandse journalistiek?

1.4 Deelvragen

· Hoe liggen de verhoudingen tussen de pers en het Koninklijk Huis?
· Is de royaltyverslaggeving door de jaren heen veranderd?

· Waarom besteden de media aandacht aan de Oranjes?

· Hoe komen royaltyjournalisten aan hun bronnen?

· Wat doen de Rijksvoorlichtingsdienst en de Vereniging Verslaggevers Koninklijk Huis?

1.5 Plan van aanpak

Ik wil weten in hoeverre royaltyverslaggeving zich onderscheidt van de vaderlandse journalistiek. Hiervoor ga ik eerst uitzoeken wat royaltyverslaggeving precies is, hoe deze is veranderd, wat de rol van de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) is en wat de Vereniging Verslaggevers Koninklijk Huis (VVKH) te weeg heeft gebracht. Vervolgens ga ik mijn bevindingen toetsen aan de hand van veldonderzoek. Hiervoor ga ik de berichtgeving rond Mabel Wisse-Smit en prins Johan Friso onderzoeken, ook wel bekend als Mabelgate. Ik ga de landelijke krantenberichtgeving rond deze affaire analyseren. Hierbij kijk ik in hoeverre de serieuze media achter elkaar aanlopen en wat ze aan eigen nieuwsgaring hebben gedaan. Op deze manier kan ik analyseren of de verslaggever journalistiek te werk is gegaan, hoe hij aan zijn bronnen is gekomen en of hij zich laat beïnvloeden door de mediahype. Uiteindelijk probeer ik door middel van mijn veldonderzoek, interviews met vakmensen en literatuurstudie een conclusie te trekken.




2. Achtergronden
De Nederlandse royaltyverslaggeving wordt op drie niveaus beoefend. De serieuze media, de roddelpers en de media die door het koningshuis zijn aangesteld.

De berichtgeving van de serieuze media hebben een grote veronderstelde betrouwbaarheid. De meerderheid van de bevolking is eerder geneigd berichten als ‘voor waar’ aan te nemen als die zijn verwoord door een vertegenwoordiger van de serieuze media. Er mag verondersteld worden dat deze nieuwsgaring volledig en waarheidsgetrouw is. Alle landelijke dagbladen en audiovisuele media zoals het NOS journaal en Radio 1 vallen hieronder. Ook actualiteiten rubrieken als Nova en Netwerk reken ik hierbij.

De koninklijke familie is een geliefd onderwerp bij de roddelpers. Elke week wordt er wel iets over de Oranjes geschreven. Het waarheidsgehalte van deze artikelen is echter twijfelachtig. In de week dat Máxima haar zwangerschap naar buiten bracht stond in Weekend het verhaal dat Willem Alexander onvruchtbaar zou zijn. Deze categorie verslaggeving wordt gekenmerkt door geruchten, twijfelachtige bronnen en sensatie. Dit neemt niet weg dat er zo nu en dan verhalen verschijnen die feitelijk correct zijn. Programma’s zoals Shownieuws en RTL-Boulevard vallen ook in deze categorie net als royaltytijdschriften. Dat Vorsten Royale, het grootste royaltytijdschrift van Nederland niet kritisch is blijkt uit het artikel van Esther Scholten uit Trouw. Zij heeft dit maandblad onderzocht. “Veel lachende gezichten, blije verhalen en tevreden commentaren krijgt de lezer voorgeschoteld. ‘Grote randen, veertjes, vrolijkheid, en veel grappen... Beatrix is dol op hoeden!’ luidt een kop. ‘De zelfbewuste prinses Maxima, die haar inburgeringperiode afsloot met een indrukwekkend televisie-interview, lijkt volledig op te gaan in haar werk als de tweede vrouw naast de koningin van Nederland. Nederland mag zich gelukkig prijzen dat de Prins van Oranje met deze vrouw is getrouwd.’ is een ander fragment dat Scholten heeft gevonden. Op basis van haar bevindingen reken ik royaltytijdschriften tot de roddelbladen. 

Dan hebben we ook nog de media die door het koningshuis zijn aangesteld. Dat zijn artikelen, persberichten en informatie die van de Rijksvoorlichtingsdienst komen. In enkele gevallen valt de NOS hier ook onder. Denk aan een interview dat samen met de RVD wordt gemaakt. Dit is echter wel een uitzonderlijke situatie. 95 Procent van de NOS berichtgeving valt gewoon onder de serieuze media. 

In mijn scriptie richt ik mij voornamelijk op de berichtgeving van de serieuze media. 
Om te kijken hoe het precies zit met de verslaggeving rond het Koninklijk Huis, ga ik eerst onderzoeken hoe de verhoudingen tussen de media en de Oranjes liggen. 
2.1 De verhoudingen tussen de pers en het Koninklijk huis

De Oranjes zijn niet dol op journalisten. Wilhelmina moest niet veel van de pers weten en Juliana heeft heel haar regeringsperiode met journalisten overhoop gelegen. Het enige moment waarop zij op een ontspannen manier met de pers omging was in augustus 1945. Na vijf jaar de pers te hebben ontlopen gaf zij verslaggevers en fotografen een rondleiding door Paleis Soestdijk. Het koningshuis is altijd al een interessant onderwerp voor de media geweest. Er kan echter niet zomaar alles over deze familie worden geschreven. Koningin Juliana vroeg na haar inhuldiging in 1949 aan de hoofdredacties van Nederlandse kranten om geen aandacht meer te besteden aan de vakanties van het koninklijk gezin. Dit zou een inbreuk op haar privacy zijn. Omdat werk en privé bij de Oranjes constant door elkaar heen lopen is het van belang om vast te stellen welke regels er gelden als het om privé-aangelegenheden gaat en als het om de staatsrechtelijke positie van het huis gaat. De privacy, oftewel de persoonlijke vrijheid van iedereen, wordt beschermd door de wet. Zoals in:

Art. 10 lid 1 van de herziene Grondwet: ‘Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer.’

Art. 2 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (1948): ‘Niemand zal onderworpen worden aan willekeurige in mening in zijn persoonlijke aangelegenheden.’

Art. 8 van het Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens (1950): ‘Een ieder heeft recht op eerbiediging van zijn privé-leven, zijn gezinsleven, zijn huis en zijn briefwisseling.”

Journalisten kunnen ondanks deze wetten toch over het privé-leven van de Oranjes schrijven. Zij kunnen zich immers beroepen op de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van nieuwsgaring. Volgens Boukema (1985), oud voorzitter van de Raad van Journalistiek, zegt hierover: ‘Indien gegevens uit de privé-sfeer van een publieke persoonlijkheid, bijvoorbeeld een politicus, relevant zijn voor de beoordeling van zijn functioneren als politicus is de publicatie daarvan gerechtvaardigd. Het algemeen belang is daarmee gediend (…). Bekendmaking van feiten uit de persoonlijke levenssfeer van personen die een publieke functie vervullen is bijvoorbeeld geoorloofd indien deze feiten van belang zijn voor de beoordeling van de geschiktheid van betrokkene die de functie vervullen of die aanleiding zouden kunnen zijn tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het staatsbelang.’
Het draait dus voornamelijk om het algemeen belang. Dat het moeilijk te bepalen is waar de grens tussen privacy en algemeen belang ligt, liet de zaak van Prinses Irene zien. Het roddelblad Privé publiceert een artikel dat één van haar kinderen naar een dure kostschool in Ommen gaat. Een journalist postte vier dagen bij de school om foto’s van haar kind kunnen maken. Terwijl een aantal jaar hiervoor juist de afspraak was gemaakt dat het gezin van Prinses Irene met rust zou worden gelaten in ruil voor een fotoreportage. De zaak kwam op 12 maart 1987 voor de rechter en Privé won de rechtszaak. De rechter was van mening dat dit een ‘nieuw bijzonder evenement’ betrof en daarom niet in strijd met de afspraak. 
Hoogleraar parlementaire geschiedenis Joop van den Berg is van mening dat de Oranjes niet alles van de media hoeven te pikken, maar wel goed moeten overwegen of ze de zaak voor de rechter brengen. In de Volkskrant zei Van den Berg: 'zo'n koninklijke familie heeft niet meer de functie van rolmodel voor de samenleving die zij dertig jaar geleden nog had. De kracht en betekenis daarvan is afgenomen. Er lijkt mij dan ook niets op tegen dat leden van deze grote familie eveneens kunnen beschikken over het menselijke recht om zich tegen grove onwaarheden te verweren. Ze hebben toch al zo weinig ruimte. Waar ligt de grens voor de koninklijke familie? Wanneer moeten ze de gang naar de rechter maken en wanneer niet? Ze zouden zich moeten beperken tot publicaties in kranten en boeken waarin feiten worden gepresenteerd die de schijn van betrouwbaarheid hebben. Tegen opinies kun je je beter niet verweren.’

De rol van het koningshuis

Hoogleraar Van den Berg had het over de rol van het Koninklijk Huis in de samenleving. Maar wat houdt deze rol precies in? Vanaf de negentiende eeuw waren de Oranjes ontdaan van hun formele macht. In de Nederlandse Grondwet van 1848 staat: ‘De koning is onschendbaar, de ministers zijn verantwoordelijk.’ De koning is hiermee buiten en boven de politiek geplaatst. Het zwaartepunt van de regering ligt bij de ministers . Artikel 42 van de Grondwet geeft het staatshoofd nog wel enige vorm van macht. De koning behoudt het recht van benoeming en ontslag van de eerste minister en de andere ministers en het recht van ontbinding van het parlement. Als het staatshoofd iets zegt of doet wat reacties uitlokt, dan is de premier daarvoor politiek verantwoordelijk. Dit geldt ook, zij het in mindere mate, voor het doen en laten van de andere leden van het Koninklijk Huis. 
De Duitse socioloog Max Weber omschreef het koningschap als een symbool van constitutionele continuïteit en stabiliteit. Een voorbeeld hiervan is dat koningin Beatrix internationaal wordt gerespecteerd. De waardering die er over de grenzen voor haar bestaat blijkt onder andere uit de toekenning van de Karel de Grote-prijs. In 1996 neemt zij deze onderscheiding voor staatslieden die zich bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt voor de eenwording van Europa, in ontvangst. Verschillende staatsrechtbeoefenaars zijn van mening dat het koningschap de belangrijkste politieke integratiefactor is. Zij bedoelen hiermee dat de Oranjes een bijzondere historische band hebben met het Nederlandse volk. De koningin is een soort bindmiddel binnen onze natie. Tradities die het koningshuis voortbrengen, zoals Koninginnedag, verbinden het volk met elkaar. De prijs van deze symbolische functie ligt hoog. De leden van het Koninklijk Huis hebben met een aantal beperkingen te maken. De vrijheid van meningsuiting, huwelijkskeuze en godsdienst. Het geldt nog steeds als ongeschreven regel dat de leden van het Koninklijk Huis de hervormde godsdienst belijden. (Lammers,1997).
Hoe ziet de koningin haar eigen rol? ‘Ik denk dat deze functie in eerste instantie een symbolische waarde heeft en waarin men ook voor een groot gedeelte gelukkig de bevrediging vindt. Maar het koningschap op zichzelf heeft alleen zin, vindt zijn zin, in het gedragen worden door een groot deel van het Nederlandse volk, dat deze staatsvorm voor het land waardevol vindt. Het heeft ook een uitstraling naar buiten toe, buiten Nederland. Als mensen het koningschap niet meer zouden willen of niet meer thuis voelen als bij hun horend en iets waar men bij zich bij thuisvoelt, dan zou het niet goed functioneren. Wij proberen een invulling te geven van wat het goede is in Nederland en daar ook naar te leven. Je moet, denk ik, proberen zo te functioneren dat veel mensen zich in de totaliteit van de monarchie kunnen herkennen. Natuurlijk ben ik maar een mens met zijn beperkingen en zal ik natuurlijk nooit heel Nederland kunnen vertegenwoordigen in mijn persoon, maar ik denk dat de totaliteit van de monarchie voor mensen die ieder hun eigen facet en hun eigen belangstelling hebben toch wel als een herkenningspunt voor veel Nederlanders kan functioneren de daarin heb ik natuurlijk een eigen rol.’(Lammers, 1997, p.132).
Welke gevolgen zou een wijziging van het politieke systeem hebben voor de monarchie? Historicus Henk te Velde, hoogleraar vaderlandse geschiedenis in Leiden

zegt: 'Sinds 1945 is de monarchie zo verbonden geraakt met het bestel dat ze in een identiteitscrisis zou raken als het bestel van gedaante zou wisselen. Zo'n crisis kun je oplossen door van vorst te wisselen. Dat zag je in Nederland na de Tweede Wereldoorlog, toen Wilhelmina teleurgesteld aftrad. Het is in principe denkbaar dat een ander stelsel een ander type vorst nodig maakt. Minder afstandelijk dan Beatrix, dichter bij het volk; populistischer. Dat zou een reden voor Beatrix kunnen zijn om af te treden. Willem-Alexander heeft een goede relatie met de bevolking. Het lijkt me overigens wel theorie.'

Maar van het afschaffen van de monarchie is voorlopig nog geen sprake. Ongeveer 75 procent van de Nederlanders wil dat Nederland een koninkrijk blijft, slechts twaalf procent heeft voorkeur voor een republiek, volgens Te Velde.
Dat een groot deel van het volk achter het koningshuis staat betekent overigens niet dat journalisten niet kritisch over deze familie mogen schrijven. Journalisten zijn immers waakhonden van de democratie. En zijn er dus niet om de monarchie in stand te houden.
Royaltyjournalistiek ten opzichte van reguliere journalistiek

Er zijn verschillende journalistieke basisregels vastgelegd waar een nieuwsbericht aan moet voldoen. Nico Kussendrager zet in het Basisboek voor Journalistiek deze basisprincipes uiteen. Toch wil ik niet Kussendrager maar de negen journalistieke principes van de Amerikaanse journalisten Bill Kovach en Tom Rosenstiel aanhalen. In 2003 stelden ze deze principes op om de missie van de moderne journalistiek uit te dragen en het vertrouwen van de kiezers en lezers te herstellen. (De Journalist, nr. 8 2003)
1. De eerste verplichting van de journalistiek is het dienen van de waarheid.

2. Haar eerste loyaliteit ligt bij de burgers, niet bij organisaties.

3. Het wezen van de journalistiek als discipline is verificatie van feiten en beweringen.

4. De beoefenaren moeten onafhankelijk zijn van diegene die zij ‘verslaan’.

5. Journalistiek moet dienen als een onafhankelijke inspectie van de macht.

6. Zij moet een forum voor openbare kritiek en debat verschaffen.
7. Zij moet ernaar streven zaken van belang te presenteren als interessant en relevant.

8. Zij moet het nieuws begrijpelijk maken en in de juiste verhoudingen plaatsen.

9. Journalisten moeten hun eigen geweten kunnen volgen.

Het merendeel van de journalisten kan zich zonder al teveel moeite aan deze principes houden. Bij royaltyverslaggevers ligt het net iets anders. Volgens Lars Andersson, hoofd actuele programma’s NOS televisie, is royaltyverslaggeving één van de moeilijkste takken van de journalistiek. In De Journalist van 28 maart 2003 geeft hij de volgende toelichting: “Dit wordt veroorzaakt door de ministeriele verantwoordelijkheid waardoor veel onbesproken en ongezien blijft. Maar ook omdat de monarchie voor een belangrijk deel bestaat bij de gratie van mythevorming. En mythes verdragen geen grote openheid. De monarchie en haar vertegenwoordigers vinden dat ze gebaat zijn met zo min mogelijk openheid. Hun opvattingen over wat privé is, gaan verder dan wat in andere landen gebruikelijk is.” 
De NOS stelde als één van de eerste serieuze media in 1999 een speciale royaltyverslaggever aan. Dit werd Maartje van Weegen. Hoe ziet zij haar rol als royaltyjournalist, is dit wel echte journalistiek? “Ik denk dat royalty journalistiek is, als er verslag van iets groots wordt gedaan. Zoals de uitvaart van prins Claus. Dit is een uitzending waar je heel lang aan werkt. Hiervoor hoef je geen nieuwsjager te zijn, dat ben ik ook niet. Maar dan probeer je verder te gaan dan de normale uitleg. Dan weet ik te vertellen dat de koninklijke familie gezamenlijk de muziek voor de uitvaart van Claus hebben uitgezocht. Het is niets schokkends maar geeft deze familie toch weer een menselijk tintje. Ik geef achtergronden die de meeste mensen interesseren. Dat is ook journalistiek bezig zijn. En als je een vergelijking maakt met bijvoorbeeld de begrafenis van koningin Wilhelmina en die van koningin Juliana, dan zie je dat de registratie, het verslag van Juliana veel journalistieker is. De andere programma’s die vanaf het moment van overlijden zijn gemaakt hebben meer een documentair karakter. De handicap van een royaltyjournalist is dat je door de ministeriële verantwoordelijkheid altijd beperkingen hebt. Daar heb ik mee te maken als ik een lid van het Koninklijk Huis interview. Verder moet je voorzichtig met bronnen omgaan. Je kunt niet altijd de naam van je bronnen onthullen, anders willen ze in het vervolg niet meer met je praten. Van wederhoor is ook meestal geen sprake. Je kunt alleen bij de Rijksvoorlichtingsdienst terecht. Deze beperkingen maken het werk voor een royaltyjournalist lastig, maar het blijft journalistiek ”
Bronnen

Daar heeft Van Weegen een goed punt. Royaltyjournalisten gaan anders om met bronnen dan andere verslaggevers. Punt 3 van Kovach en Rosenstiel geeft aan dat feiten en beweringen moeten worden geverifieerd. In de praktijk blijkt dat vooral royaltyjournalisten moeilijk aan betrouwbare bronnen kunnen komen. Oranje deskundige en oud NRC-Handelsblad redacteur Harry van Wijnen zegt hierover: “Niemand spreekt meer namens zichzelf, alles gaat door de trechter van de voorlichter. In de jaren zeventig stapte ik op een zomerse dag aan het Binnenhof nog gewoon door een open raam bij een minister naar binnen om iets te checken. Nu is het vrijwel onmogelijk om ministers, laat staan leden van het Koninklijk Huis, in het wild te ontmoeten.” (Oosterveen, 2000). 

Omdat het vinden van betrouwbare bronnen vaak lastig is worden artikelen wel eens gepubliceerd op basis van één bron. Mijn veldonderzoek dat in deel drie te lezen is, laat zien dat zelfs artikelen gebaseerd op een anonieme bron worden gepubliceerd. Columnist Jan Blokker heeft in de Volkskrant van 15 november 2003 het gebruik van ‘hofbronnen’ ter discussie gesteld: “Wat moet ik me precies voorstellen bij ‘Bronnen in en om het Koninklijke familie’? En zo’n prominente hofbron, kun je die gewoon opbellen, of tref je hem ’s nachts als een Deep Throat in een ongure parkeergarage waar hij vanachter een betonnen pilaar raadselachtige antwoorden geeft die je zelf maar moet zien te deduceren? En is zo iemand er trouwens bij geweest als ze in familiekring zaten te genieten van een Collignon, of heeft hij hun lach alleen maar door de paleisgangen horen schallen zonder persoonlijk te hebben kunnen waarnemen waar ze plezier om hadden?” 
De Royaltyverslaggeving bevindt zich in een moeilijke positie. Hun bronnen willen meestal niet met naam vermeld staan, omdat zij hun baan of goede relatie met het Koninklijk Huis niet op het spel willen zetten. De journalist moet dus constant de afweging maken of het verhaal belangrijk genoeg is om het rond een anonieme bron op te hangen. Trouw redacteur Frans Dijkstra zei hier in de Journalist van 25 april 2003 over: “In de normale journalistiek kun je je belangen al gauw inschatten. Hier niet. Zo zijn in de Zorreguieta-affaire vaak paleisbronnen opgevoerd. Je ziet dat uiteindelijk lang niet alles klopte.”
Het is daarom belangrijk dat de hoofdredactie er op toeziet dat de journalist al het mogelijke heeft gedaan om bronnen te verifiëren en wederhoor heeft gepleegd. 
De leugen regeert

Het koningshuis zou, volgens Huijskens (1994), in de eenentwintigste eeuw gebaat zijn bij een open, volwassen en onbevreesde relatie met de media. De media zijn echter voor de Oranjes taboe. Zich publiekelijk voor hun gedrag verantwoorden, daar denken de leden van de Koninklijke familie niet aan. Koningin Beatrix uitte in november 1999 kritiek op de media. Tijdens een bijeenkomst van het Genootschap van Hoofdredacteuren beklaagde de koningin zich over de achteruitgang van de pers. “De leugen regeert,” aldus Beatrix. Volgens de koningin wordt de Nederlandse journalistiek ontsierd door “slordigheden”, “spelfouten”, “onzorgvuldigheden” en “eenzijdigheid.” Zij hekelde de “popularisering” in de berichtgeving, een trend die zij weet aan toenemende commercialisering. Twintig jaar geleden ging dat volgens haar heel anders. Wanneer er ‘verkeerde’ berichten in de krant stonden, konden hoofdredacties namens het paleis worden gebeld. Dan zei zo’n hoofdredacteur: ‘Zegt u maar wie we moeten bellen voor commentaar’. En dan kunnen we desgewenst op een halve pagina rekenen, zegt de koningin. De majesteit heeft de indruk dat sommige journalisten onzorgvuldig willen berichten. “Dit raakt mij en het emotioneert mij.” Zij voegde daaraan toe dat zij wel eens in de verleiding wordt gebracht zich actiever te mengen in perscontacten. “Maar zo is mijn positie niet.” 
Eef Brouwers, destijds hoofdredacteur van de Rijksvoorlichtingsdienst verklaart de volgende dag dat Beatrix’s uitspraak ‘de leugen regeert’ verkeerd is begrepen. “Daarmee heeft zij gedoeld op een specifieke zaak. De koningin bedoelde daarmee uitdrukkelijk niet de gehele journalistiek.” Bij Volkskrant hoofdredacteur Pieter Broertjes wringt daar inderdaad de schoen. “De kwaliteit van de journalistiek is de afgelopen twintig jaar juist sterk toegenomen en niet afgenomen zoals de majesteit stelt. Ik betreur dat ze met haar uitspraak geen onderscheid tussen de serieuze pers en de roddelpers heeft gemaakt. De koningin is natuurlijk zelf met enige regelmaat een hype. Ik kan er wel begrip voor opbrengen dat de koningin zich daarover beklaagt.”
.

En wat betreft de hype, hier heeft Broertjes gelijk. De leden van het Koninklijk Huis zijn regelmatig betrokken bij een mediahype. Mediasocioloog Peter Vasteman (2004) definieert een mediahype als ‘een mediabrede, snel piekende nieuwsgolf die één gebeurtenis als startpunt heeft en die voor het grootste deel het gevolg is van zichzelf versterkende processen binnen de nieuwsproductie’. Vasterman stelt ook vast dat tijdens een mediahype zaken als betrouwbaarheid, evenwichtigheid, onafhankelijkheid en afstandelijkheid naar de achtergrond verdwijnen. Vasterman concludeert: “Tijdens mediahypes laten de media hun nieuwsagenda door andere media bepalen en treden ze liever op als getuigen á charge dan getuigen á décharge.”

Koningin Beatrix heeft hier door de jaren heen regelmatig mee te maken gehad. Denk aan de berichtgeving over Mabel Wisse-Smit in 2003. In hoofdstuk 3 kijk ik of de kranten inderdaad eenzijdig over deze zaak hebben bericht en of journalisten zich tot alternatieve, onbetrouwbare bronnen hebben gewend.
2.2 Royaltyverslaggeving door de jaren heen
De Nederlandse pers nam het koningshuis in het begin van de twintigste eeuw erg in bescherming. Dit blijkt uit het bericht van De Telegraaf dat op 7 februari 1901 verscheen na aanleiding van het huwelijk van prinses Wilhelmina en hertog Hendrik van Mecklenburg: “Welk een heerlijk aanblik, de jonggehuwde Koninklijke Vrouwe in het witte rouwkleed aan de arm van hem, die thans Haar Gemaal is, naar het huwelijksaltaar te zien opgaan.” Er worden totaal 174 artikelen aan het huwelijk gewijd maar niet één gaat over de buitenechtelijke kinderen van prins Hendrik. Toen dezelfde prins Hendrik overleed schreef de hoofdredacteur van het Utrechts Provinciaal en Stedelijk Dagblad hier een kritisch commentaar over. Dit werd hem niet in dank afgenomen en hij werd hierdoor ontslagen. Maar dit was een uitzonderlijk incident. Over het algemeen konden de leden van het Koninklijk Huis tot halverwege de jaren zestig rekenen op de loyaliteit van de pers. (Plasse, 1993). Als de relatie tussen Wilhelmina en Hendrik verslechtert, leiden de kranten de aandacht hiervan af door uitvoerig over de geboorte van Juliana te schrijven. Dit doen ze ook als prinses Juliana en Bernhard zich in 1937 verloven en blijkt dat Bernhard nog bij de NSDAP staat ingeschreven. In 1948 doet de regering een poging om zijn naam uit de NSDAP-ledenlijst te schrappen, om misverstanden bij het Nederlandse volk te voorkomen. Dit wordt pas in 1996 bekend terwijl dit voor de Nederlandse journalisten gemakkelijk eerder achterhaald kon worden. In plaats van te schrijven over de prins zijn achtergrond stonden de kranten vol met enthousiasten verhalen. Piet Hagen zegt in De Journalist van december 2001 het volgende hierover: “Over het lidmaatschap van Bernhard van SA en Reiter-SS werd niet moeilijk gedaan. Kranten als de Telegraaf, het Algemeen Handelsblad en de Standaard haalden alle superlatieven uit de kast om het prinselijk geluk te beschrijven. ‘Diepe gevoelens van aanhankelijkheid’ overspoelde de kolommen. En dat in het kader van de festiviteiten ook het ‘Deutschland uber Alles’ en het Horst Wessellied werden gespeeld, ach, daarover moest men niet zeuren. Dat gezeur liet men graag over aan de socialistische krant Het Volk.”
Begin jaren vijftig gaat de Nederlandse Vereniging van Journalisten akkoord met de regelgeving die de koning heeft opgesteld voor de berichtgeving rondom de Oranjes. Schandalen vind je niet terug in de media. Dit gaat zelfs zo ver door dat de Greet Hofmans-affaire niet bekend was gemaakt als het Duitse weekblad Der Spiegel hier in 1956 geen aandacht aan had besteed. Gebedsgenezers Greet Hofmans behandelde de oogafwijking van prinses Christina (destijds Marijke). De band tussen de koningin en de gebedsgenezeres werd zo sterk dat Hofmans pacifistische ideeën aan Juliana opdrong. De koningin zou zich hierdoor laten beïnvloeden. In Nederland verschijnt het Duitse artikel waar dit aan het licht komt niet. Der Spiegel mocht niet worden geïmporteerd. Ook kwamen de hoofdredacteuren van de dagbladen naar minister-president Drees om te beloven dat ze de zaak zouden geheimhouden. Zo kwamen op het Algemeen Handelsblad elke dag buitenlandse kranten binnen met het laatste nieuws over Soestdijk. Al deze informatie hielden de hoofdredacteuren voor zichzelf. Een journalist die daar destijds werkte vertelde daarover dat het niet zijn taak was om de waarheid te vermelden, maar hij moest de wereld beschrijven zoals de lezer dat wilde zien. (Hofland, 1984). 
De jaren zestig

In 1964 haalt het koningshuis voor het eerst in lange tijd weer eens de voorpagina. Prinses Irene bekeert zich zodat ze met de katholieke Spaanse prins Carlos Hugo kan trouwen. Een jaar later halen de Oranjes weer de voorpagina’s. John van Rooy fotografeerde op 1 mei 1965 prinses Beatrix in de tuin bij kasteel Drakensteyn innig gearmd met een onbekende man. Van Rooy biedt zijn foto’s als eerste aan bij het Franse blad Paris Match. Doordat er druk vanuit Nederland werd uitgeoefend weigerde het Franse weekblad de foto’s te publiceren. Het ministerie van Buitenlandse zaken dreigt zelfs met een proces als iemand de foto’s publiceert. Ook doen Koningin Juliana en prins Bernhard een oproep om de afbeeldingen van hun dochter niet openbaar te maken zodat Beatrix rustig een beslissing kan nemen. Dit mocht niet baten. De Engelse krant Daily Express plaatst, na juridisch overleg de foto’s. De Telegraaf volgt en komt een paar dagen later met de afbeeldingen op de voorpagina. Heel journalistiek Nederland staat op zijn kop. ‘Smakeloos, om geen sterker woord te gebruiken’ berichtte het NRC Handelsblad op 7 mei 1965. Het Vrije Volk kwam op 14 mei 1965 met het artikel: ‘Het stiekem fotograferen van iemand, die zich terecht onbespied mag menen, onbehoorlijk”
Al snel wordt duidelijk dat Beatrix een Duitse vriend heeft: Claus von Amsberg. De Tweede Wereldoorlog heeft ervoor gezorgd dat het Nederlandse volk zeer wantrouwig is tegen Duitsers. In de media zijn meer kritiek te vinden. Zo wordt er geschreven dat Beatrix beter afstand van de troon kan doen als ze kiest voor Claus. Toch blijven de meeste media achter het koningshuis staan. Piet Hagen schreef hierover in De Journalist (2001): “Ook de meest Oranjegezinde krant kon de rookbommen niet verzwijgen. Niettemin bleven kranten de monarchie steunen. Sterker nog, naast de Telegraaf, Trouw en Algemeen Handelsblad bleek nu ook Het Vrije Volk achter het koningshuis te staan.”
Het Nederlandse volk heeft minder begrip voor de keuze van Prinses Beatrix. Aangezien Claus als zeventienjarige in het Duitse leger heeft gediend begon een groep burgers een protestactie. 60.000 Mensen zetten hun handtekening en protesteerden op deze manier tegen het huwelijk van Beatrix en Claus. Een comité van kunstenaars en geleerden probeerde met een advertentie in de krant de tegenstanders van het huwelijk te verenigen. De meeste kranten weigerden echter deze advertentie te plaatsen. Alleen in het NRC Handelsblad, Het Parool en Het Vrije Volk werd hij afgedrukt. De minister van Buitenlandse Zaken, Joseph Luns, had een plan om de rust terug te laten keren. De Duits klinkende naam Claus zou vervangen moeten worden door George, de tweede naam van Claus. 
Na een debat van zeven uur gaf de Tweede Kamer op 10 november 1965 toestemming voor het huwelijk. In opdracht van regering deed historicus Lou de Jong onderzoek naar het militaire verleden van Claus. Panorama verslaggever Wim Klinkenberg voerde zijn eigen onderzoek uit. Als Klinkenbergs onderzoek wordt gepubliceerd laat de president-commissaris van de VNU, De Quay, alle exemplaren van de Panorama vernietigen. De Panorama werd opnieuw uitgebracht maar nu zonder het verhaal van Klinkenberg. Dit maakt duidelijk dat de pers nog steeds voorzichtig met de monarchie omging.
Lockheed

In 1975 berichtte The Wall Street Journal dat een ‘hoge Nederlandse functionaris’ steekpenningen zou hebben ontvangen van de Amerikaanse vliegtuigfabrikant Lockheed. Al snel wordt duidelijk dat het om prins Bernhard gaat en dat hij hierdoor een miljoen dollar heeft verdiend. De Nederlandse kranten nemen het nieuws voorzichtig over. Het NRC had het over ‘een Nederlander’. Het Parool nam de benoeming van The Wall Street Journal over en het Algemeen Dagblad vroeg zich alleen maar af wie die miljoenen had gekregen. Trouw had het over ‘een hoge Nederlander’ en de Telegraaf had een andere invalshoek. ‘De Nederlandse autoriteit had een gift gekregen.’ Alleen de Volkskrant schreef waar het op stond: ‘Prins weer in opspraak’ luidde de kop. De Volkskrant heeft haar kritische houding tegen de monarchie vastgehouden. Dit blijkt uit het artikel dat in 1980 na de inhuldiging van Beatrix verscheen. ‘Het nieuwe symbool, Beatrix genaamd, is gisteren rondgedragen als een pop. Zij zat in de poppenkast van de Nieuwe kerk tegenover de werkelijke beslissers van dit land… Een Hollands feest van moe en dochter. Knus.”
 De lezers konden dit artikel niet waarderen. Het regende ingezonden brieven en vijfhonderd mensen zeiden na aanleiding van dit artikel hun abonnement op.

Nog steeds is het onbekend waar dat Lockheed miljoen is gebleven. NOS verslaggeefster Maartje van Weegen had het in 1987 aan Bernhard en Juliana kunnen vragen. Het paar gaf ter gelegenheid van koninginnedag een exclusief interview aan de NOS. Op een gegeven moment komt het onderwerp publiciteit ter sprake. Juliana wilde het hebben over de beweringen over hun rijkdom. Ze noemt de publiciteit hierover ‘misdadig’ en ‘puur voor de verkoop van de krant.’ Van Weegen had de logische vervolgvraag: ‘wat is er met het Lockheed miljoen gebeurd?’, op dit moment kunnen stellen. In plaats hiervan begon ze over een totaal ander onderwerp. Maartje van Weegen kreeg een stortvloed van kritiek over zich heen.’Onterecht’ meent zij: “In de inleiding geef ik duidelijk aan dat we het gaan hebben over hun vijftig jarige huwelijk en niet over de Greet Hofmans- affaire of het Lockheed schandaal. Het was achteraf mijn meest bijzondere interview want het echtpaar was heel erg open. Het zou idioot geweest zijn om het opeens over Lockheed te hebben. Daar was het gesprek niet naar. Toen Bernhard negentig werd heb ik hem ook geïnterviewd. Hier hebben we het wel over Lockheed gehad. Bij dit gesprek kon het. We hadden vooraf geen afspraken gemaakt wat wel en niet kon en de prins had het over zijn eigen belevingen. Hier paste deze vraag wel in.” 

Ook de interviewers die na Van Weegen kwamen hadden het niet over ‘beladen’ onderwerpen. Denk aan het ‘brave’ interview van Ed van Westerloo in november 1993, met kroonprins Willem-Alexander. Vier jaar geleden zagen we precies hetzelfde met het Willem-Alexander en Maxima interview. Maartje van Weegen en Paul Witteman mochten het nieuwe koninklijke paar aan de tand gaan voelen. Witteman begon over het rapport Baud waarin staat dat Maxima’s vader fout was geweest in het Videla-regime. De kroonprins doet dit hele onderzoek af als “dat is slechts een mening’ en het interviewduo snijdt een ander onderwerp aan. 
Maartje van Weegen “De reden dat er niet genoeg wordt doorgevraagd ligt niet aan de journalist maar aan de RVD. De Rijksvoorlichtingsdienst grijpt dan wel nooit direct in, we moeten wel hun toestemming voor het uitzenden krijgen. Na een interview geven we de band aan hen mee. Ik weet niet of de koningin, de premier of gewoon een RVD werknemer de band goedkeurt. Je moet je aan het protocol houden. Zo heb je de kans dat ongelukkige vragen eruit moeten. Het heeft dan ook geen zin om kritische vragen te stellen want dan wordt het interview niet goedgekeurd. Wat veel mensen niet weten is dat het gesprek zo is als het uitgezonden wordt. De interviews zijn dan wel niet live er wordt ook nooit in geknipt.”

De laatste decennia is de houding van de pers tegen het koningshuis langzaam maar zeker veranderd. Inmiddels wordt er door de dagbladen wel openlijk kritiek op de leden van het Koninklijk Huis geuit. Maar vooral het koninklijke interview blijft op een deugdzaam niveau hangen. Het is wel zo dat de buitenlandse pers bijna alle primeurs heeft weggekaapt. Het was een Spaanse fotograaf die de verhouding tussen Prinses Irene en de katholieke Carlos Hugo de Bourbon-Parma onthulde. Het Duitse Der Spiegel kwam met de Greet Hofmans-affaire. Het Franse weekblad Paris Match kwam met de eerste foto’s van Beatrix en Claus. Maar ook aan de andere kant van de oceaan waren kranten de Nederlandse pers te snel af. The New York Times meldde dat koningin Juliana het doodvonnis van oorlogsmisdadiger Willy Lagens tegenhield en The Wall Street Journal kwam met het Lockheed schandaal. Toch denkt Harry van Wijnen niet dat er nog schandalen zijn die de Nederlandse pers nog moet zien weten te onthullen. “Alles is al aan het licht gekomen. Alleen in de geschiedschrijving valt nog heel wat te doen. Want Willem 1 en Willem 2 bijvoorbeeld, die hadden nog heel wat geheimpjes.” (Wijnen, 2000)
Het koningshuis is langzamerhand toegetreden tot de rijen van de gewone sterveling. Koningen worden niet langer gezien als ‘bemiddelaars tussen het natuurlijke en het bovennatuurlijke’ maar eerder als spelers in een koninklijke soap serie. Als gevolg van technische ontwikkelingen, fotografie op grote afstand en tv, kunnen leden van het koningshuis letterlijk steeds dichterbij het grote lezers- en kijkerspubliek worden gebracht. (Vansittart 1998, p.14)
2.3 De Rijksvoorlichtingsdienst
De naam Rijksvoorlichtingsdienst wordt sinds 1953 gebruikt. Hiervoor heette deze dienst de Regeringsvoorlichtingsdienst. Het idee om deze voorlichtingsdienst op te richten komt uit de periode 1940 - 1945 oftewel tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het concept is van de Britten afgekeken. De RVD heeft geen officiële oprichtingsdatum maar op 13 juli 1945 vond de eerste vergadering met de RVD- betrokkenen plaats. De toenmalige premier Schermerhorn had een aantal weken hiervoor al aangegeven hoe hij de verhouding pers en politiek wenst te zien. ‘De regering wenst in dit opzicht een hartelijke verhouding tot de Nederlandse pers en treedt haar met vertrouwen tegemoet. Echter ook met de opmerking dat zonder geestelijke discipline in de perswereld geen vertrouwen tegenover de regering mogelijk is.’ (Wagenaar, 1997, p.31). De RVD raakt pas in 1949 officieel betrokken bij voorlichting rond het koninklijke huis. De pers wist hiervoor niet wanneer hij zijn informatie bij de RVD moest halen en wanneer bij de particulier secretarissen van de Koninklijke Familie. Met de nieuwe regeling wordt duidelijk dat alle aanvragen voor het filmen, fotograferen of het maken van bandopnamen, bij de RVD moeten worden voorgelegd. Maar welke taken heeft de Rijksvoorlichtingsdienst nou precies? Wagenaar (1997) zegt hierover: “De officiële functie van de RVD is het in goede banen leiden van het verkeer tussen de minister-president, de ministers en het Koninklijk Huis enerzijds en de pers en het publiek anderzijds. In de praktijk dient de RVD vooral steeds meer voor de afscherming van de privacy van leden van de koninklijke familie.”
Jaap van Osta, historicus en docent aan de universiteit van Utrecht, is van mening dat de Rijksvoorlichtingsdienst niets meer is dan een public-relations organisatie van het Koninklijke huis. “De monarchie komt steeds vaker voor in de media. Hiervoor zijn uitgekiende strategieën nodig. Inmiddels is duidelijk dat de monarchie zich geen uitglijders meer kan permitteren. Zij bestaat bij de gratie van het volk. Het naar buiten treden is een essentiële taak. Bij ons is de RVD verantwoordelijk voor de beeldvorming. Vanzelfsprekend is dat de RVD propaganda rond het koningshuis in de gaten houdt. Een interview met Willem-Alexander wordt helemaal gecontroleerd voordat het wordt uitgezonden. Hieruit blijkt dat er wel degelijk wordt gewerkt aan beeldvorming die op de buitenstaander overkomt als gewone, ordinaire propaganda.” Als voorbeeld van deze beeldvorming gaf hij de dag dat bekend wordt dat Máxima en Willem-Alexander zich verloven en de manier waarop Máxima aan het volk wordt geïntroduceerd. “Ik vermoed dat men toen heeft bedacht om een heel gemoedelijk tafereeltje te maken van de eerste presentatie van Máxima in beeld. Het huiskamereffect – met na afloop een hartelijke omhelzing- is vooraf afgesproken. Dit ervaar ik als propaganda, als beeldvorming in de letterlijke zin van het woord: je wilt een bepaald beeld scheppen en daarbij gebruik je televisie. Wat was het beeld? Van de happy family. En in het scheppen van dit beeld zijn ze perfect geslaagd.” (Keyser, 2001).
Het hoofd pers en publiciteit bij de RVD, H. Tonnon weigert in hetzelfde artikel van Keyser hierop in te gaan. “Het is niet aan mij om wel of niet te ontkennen dat de RVD een public-relations organisatie is. De RVD is bij Koninklijk Besluit aangewezen als instantie die publieke optredens van de leden van het Koninklijk Huis naar buiten toe communiceert en wordt geacht de persoonlijke levenssfeer van leden van het Koninklijk Huis te beschermen.”
Mediacode
Om deze persoonlijke levensfeer zo goed mogelijk te beschermen heeft de RVD op 21 juni 2005 een mediacode opgesteld. Met deze code wil de RVD de privacy van de Oranjes waarborgen zonder de persvrijheid en de vrijheid van meningsuiting aan te tasten. Journalisten die de mediacode respecteren worden uitgenodigd op persconferenties en krijgen tijdens privé-momenten zoals vakanties toch de gelegenheid om foto’s te maken. De belangrijkste punten uit deze mediacode zijn dat journalisten de leden van het Koninklijk Huis met rust moeten laten, behalve wanneer zij in hun officiële functies naar buiten treden en bij speciale mediamomenten. De code wil ook de veiligheid van de leden van het Koninklijk Huis waarborgen. Zo mogen kentekens van auto's niet leesbaar zijn op foto’s. Ook mogen vrienden en kennissen van het koningshuis niet herkenbaar in beeld komen om ook hun privacy te beschermen. Wie zich hier niet aan houdt, kan door het Koninklijk Huis worden geboycot of vervolgd. Met name prins Willem-Alexander en prinses Maxima hopen met de code te bereiken dat hun dochters in alle rust kunnen opgroeien.
De serieuze media voelen zich niet door de code bedreigd. 'Wij voelen ons niet aangesproken', zei Pieter Broertjes, hoofdredacteur van de Volkskrant en voorzitter van het Genootschap van Hoofdredacteuren. 'Onze leden gedragen zich al heel netjes.'
  Kees Lunshof, adjunct-hoofdredacteur van De Telegraaf en bestuurslid van het Genootschap zegt in hetzelfde artikel: 'De RVD doet maar wat ze nodig vindt. Het Genootschap erkent het recht op privacy, maar nieuws blijft nieuws.' Zal De Telegraaf dus geen foto's meer afdrukken van Beatrix tijdens haar vakantie aan boord van De Groene Draeck in de Middellandse Zee? Lunshof: 'Dat blijft een academische discussie zolang er geen casus op tafel ligt'. 

De mediacode lijkt vooral bedoeld om de roddelbladen te kunnen aanpakken. Vlak voor de mediacode bekend was kreeg roddelblad Privé te horen dat zij niet welkom was op de fotosessie die de kroonprins en zijn vrouw tijdens hun vakantie zouden houden. Dit had Gerard van der Wulp, directeur-generaal van de RVD, in een brief bekent gemaakt. De RVD is tot deze maatregel gekomen, omdat Privé volgens Van der Wulp duidelijk heeft gemaakt de persoonlijke levenssfeer van het gezin van de kroonprins niet te willen respecteren. Begin juni verzocht de RVD de hoofdredactie van het weekblad daarom schriftelijk te bevestigen dat Privé de persoonlijke levenssfeer van het gezin van de prins respecteert. Hoofdredacteur Evert Santegoeds van Prive stelt dat hij de mediacode een dictaat vindt. "Nergens anders in de wereld bestaat zoiets. Daarom willen wij niet tekenen. We hadden wel verwacht dat we nu niet mochten komen, want daar was al mee gedreigd. Maar een bijeenkomst op zondag is voor ons om technische redenen toch niet interessant. Verder trekken wij ons eigen plan. Als we exclusieve foto's krijgen, beslissen we telkens opnieuw wat we ermee doen."
 
Telegraaf-redacteur Rob Knijff trekt zich niets van de code aan en haalt zijn bronnen gewoon ergens vandaan. “Vergéét de Rijksvoorlichtingsdienst. Dat is hetzelfde als de voorlichter van Philips verwijten dat je niets uit het bestuur naar buiten krijgt. Vergeet ook de hofhouding. Observeer het optreden van de leden van het Koninklijk Huis en verdiep je in de materie die ze bezig houdt.” Daarom reist Knijff de Oranjes tweeënhalve maand per jaar achterna in het buitenland. (Oostveen ,1999). 

Ook Van Weegen ziet de RVD niet als informatieschieter. “Ik weet wat ik aan de Rijksvoorlichtingsdienst heb. Ze bellen je altijd terug en liegen niet. Maar het blijven voorlichters. Als voorlichter ben je er niet op uit om het bedrijf van je baas onderuit te halen. De mensen die bij de Rijksvoorlichtingsdienst werken hebben de minister-president en de koningin als baas. Je kunt niet verwachten dat de persvoorlichter van Philips je vertrouwelijke informatie toestopt. Bij de Rijksvoorlichtingsdienst werkt dit precies hetzelfde.”
2.4 Vereniging Verslaggevers Koninklijk Huis (VVKH)
Om de royaltyjournalistiek een serieuzer karakter te geven is in april 2001 de Vereniging Verslaggevers Koninklijk Huis opgericht. Achttien vooraanstaande journalisten uit landelijke media hebben hun krachten gebundeld om zo hun geloofwaardigheid te vergroten.” Elevier royaltyverslaggeefster en voorzitster van de VVKH, Carla Joosten, legt uit: “Het idee is eigenlijk ontstaan toen de koningin haar mening over de pers kenbaar maakte met haar woorden: ‘De leugen regeert’. Deze vereniging kan je vergelijken met de Parlementaire Pers Vereniging. Die zijn net als wij bij elkaar gekomen om door samen te werken de journalistieke kwaliteit te verbeteren.” Het doel van de vereniging is de kennis over het vak te vergroten en in structureel overleg met de Rijksvoorlichtingsdienst praten over verbeteringen van de faciliteiten. “We willen onze royaltykennis vergroten. Zo nodigen we op vergaderingen gasten uit die wat vertellen over het heden, verleden of andere zaken omtrent het Koninklijk Huis. Verder heeft de VVKH regelmatig overleg met de Rijksvoorlichtingsdienst. Het uiteindelijke doel is dat het staatshoofd (Beatrix) elke week met ons een persconferentie houdt. Dit is natuurlijk veel te hoog gegrepen. We hebben inmiddels wel geregeld dat Willem-Alexander en Maxima regelmatig met ons praten. Dus wie weet gaat het in de toekomst nog lukken ook,” aldus Joosten.

Voor het huwelijk van Willem-Alexander en Maxima had de vereniging de ceremoniemeester op bezoek. Wat hij de leden vertelde was off-the record, maar het was handige achtergrondinformatie voor de journalisten. Joosten: “Hier houden al onze leden zich dan ook aan. Daarom mag ook niet elke journalist toetreden tot de VVKH. Op dit moment hebben we achttien leden. Zoals Maartje van Weegen van de NOS, Theo Verbruggen van Radio 1 en RTL verslaggever Eric Mouthaan. Het is van belang dat de journalist regelmatig met het Koninklijk Huis bezig is. Als je één keer per jaar een stukje over Beatrix schrijft heeft het natuurlijk geen zin om je bij ons aan te sluiten. Daarom hebben de meeste leden het koningshuis in hun portefeuille zitten. Daarnaast moet het serieuze media zijn dus geen roddelbladen. Peter van der Vorst was eerst lid bij ons maar is door zijn werkzaamheden bij RTL-Boulevard eruit gezet. Journalisten met een dikke duim willen we niet. Dit tast onze geloofwaardigheid aan.” 
Joosten ontkend dat de VVKH een betere band met het koningshuis en de RVD heeft. “Het is een pure zakelijke relatie met enkele voordelen zoals de ceremoniemeester die op bezoek komt.” De VVKH heeft dus een goede verhouding met het Koninklijk Huis. Toch denkt Joosten dat alle leden nog steeds kritisch naar de Oranjes blijven kijken ook al kan dit hun band aantasten. “Iedereen is journalist en blijft zijn werk doen. Soms heb je met off- the record gesprekken te maken en mag je niets onthullen. Maar zo gaat het ook in de politiek. We blijven natuurlijk kritisch en zijn tevens allemaal op zoek naar primeurs. Eén van onze leden wist in de Telegraaf te onthullen dat Maxima voor de tweede keer zwanger was. Tja, dat kon de RVD niet meer ontkennen. De rest van het genootschap baalt natuurlijk dat zij niet deze onthulling hebben kunnen doen. Daarom is juist dit een extra motivatie om in de toekomst nog dieper te graven.” 

Maartje van Weegen ziet de VVKH als een toevoeging. “Zo’n vereniging heeft zijn voordelen, je deelt de faciliteiten met elkaar en kan wat achtergrondinformatie krijgen. Maar we zien elkaar niet zo vaak, een paar keer per jaar. Het is dus geen vriendenclubje maar we zijn collega’s. Dat maakt het soms wel eens lastig. Zo zit je bijvoorbeeld heel de dag bij elkaar in de bus, je deelt Sultana’s en flesjes water maar iedereen is uit op zijn eigen verhaal.”

De persconferentie naar aanleiding van de geboorte van prinses Amalia laat zien dat ondanks Joosten’s woorden de RVD en de VVKH wellicht een journalistieke oncorrecte verhouding hebben.
Persconferentie prinses Amalia.
Bij de persconferentie over het nieuwe prinsesje waren niet alle media welkom. Slechts de leden van de Vereniging Verslaggevers Koninklijk Huis werden uitgenodigd. Onder meer het gratis ochtendblad Spits, Business Nieuws Radio (die de primeur van de zwangerschap van Maxima had) en het Persbureau Novum waren niet welkom bij de presentatie van de baby en bij de geboorteaangifte. Voor het NRC Handelsblad, eveneens geen lid van de vereniging, maakte de RVD wel een uitzondering. Trouw publiceerde op 10 december 2003 een artikel met de kop: ‘Niet alle media mochten op kraambezoek’. Jan Hoedeman was destijds voorzitter van het VVKH en zei: “Ik ben ongelukkig met de gang van zaken. Ik heb het idee dat de RVD de vakvereniging gebruikt om de roddelpers buiten de deur te houden. De roddelbladen zijn namelijk uitgesloten van lidmaatschap van de VVKH. De dienst moet niet zo kinderachtig doen. Die moet de geweigerde journalisten gewoon vertellen dat ze niet welkom zijn en dat niet op onze vereniging afschuiven", aldus de voorzitter. De Rijksvoorlichtingsdienst ziet het anders. In hetzelfde Trouw artikel reageren zij erop met: “De vereniging is een afspiegeling van de pluriforme media. Het is niet mogelijk alle journalisten uit te nodigen. De ruimte is vaak niet toereikend en als de kroonprins maar een paar minuten heeft om vragen te beantwoorden dan is het weinig zinvol honderden journalisten uit te nodigen. En dat doet pijn bij de journalisten die niet uitgenodigd zijn. Bovendien gaan wij niet over wie lid wil worden en wie niet", aldus een RVD-woordvoerder.

Dat roddelbladen -tegen hun wil in- zijn uitgesloten van lidmaatschap komt de RVD daarbij waarschijnlijk goed uit. Carla Joosten herinnerde zich dit uitnodigingsbeleid nog goed: “Jan Hoedeman heeft gelijk met de RVD afgesproken dat dit soort praktijken niet meer mag gebeuren. Tot nu toe heeft de RVD zich hieraan gehouden. Het is bij dit ene incident gebleven en het heeft verder de geloofwaardigheid van de VVKH niet aangetast.”

Dat de RVD voor dit uitnodigingsbeleid had gekozen was niet het enige discussiepunt. De kwaliteit van de vragen riep ook de nodige ergernis op. Jan Blokker schreef in De Journalist van december 2003 het volgende: “Je staat als volwassenen in een Haags ziekenhuiszaaltje en wordt toegesproken door Eef Brouwers. Dat op zichzelf moet al veel van je beroepseer vergen. Maar als de vitale gegevens zijn overgedragen (meisje, 3310 gram, 52 centimeter, gezond) zakt Brouwers’ stem tot hurkhoogte, en op olijke samenzweerdertoon zegt hij dat hij de prins-gemaal nog verwacht en dat die misschien nog iemand bij zich heeft! De verzamelde verslaggevers herleid tot een klasje zwakzinnigen op sinterklaasavond – maar niemand mans genoeg om onder protest het pand te verlaten. En erger: meteen ook hun journalistieke kovet ingeleverd. ‘Koninklijke hoogheid, mag ik u om te beginnen mede namens de lezers van mijn krant onze gelukswensen aanbieden?’ Zijn die dingen soms verplicht in Nederland? Ik wil maar vragen: wat is, in journalistieke termen, precies het verschil tussen Nederland en Noord-Korea?”
Heeft Jan Blokker gelijk of is dit allemaal overdreven? In het deel veldonderzoek ga ik aan de hand van een actueel voorbeeld hier antwoord op geven.
3. Veldonderzoek
We hebben nu en aardige indruk gekregen hoe de royaltyverslaggeving zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. Om een beter beeld te krijgen hoe het met de huidige verslaggeving is gesteld ga ik één case bekijken. Deze nieuwe eeuw heeft al diverse schandalen binnen het Koninklijk Huis opgeleverd. Ik ga kijken hoe de media hiermee zijn omgegaan en waar ze eventueel steken heeft laten vallen. Ik heb gekozen om de perikelen omtrent Mabel Wisse-Smit te onderzoeken. Ik heb juist voor deze zaak gekozen omdat het staatsrechtelijke belang bij deze kwestie zo zwaar meewoog dat het kabinet geen toestemming voor het huwelijk gaf en prins Friso afstand van de troon moest doen. Verder hebben de media hier in een korte periode veel aandacht aan besteed. Dit in tegenstelling tot de Greet Hofmans-affaire en het Lockheed schandaal, waar de berichtgeving maanden en zelfs jaren voortkabbelde. 

In het eerste deel van dit hoofdstuk vat ik de affaire samen om vervolgens de berichtgeving te analyseren. Vanaf 30 september 2003, de dag dat het Algemeen Dagblad met het bericht kwam dat Mabel een relatie had met Klaas Bruinsma, tot de dag na het huwelijk zijn volgens de krantendatabase LexisNexis 706 berichten verschenen. Tijdens dit onderzoek beperk ik mij tot de berichten die in de periode van 30 september tot 12 oktober zijn verschenen. Er zijn toen 253 artikelen over de Mabelgate geschreven. Deze artikelen heb ik allemaal gelezen tijdens het lezen heb ik specifiek op vier dingen gelet.

1. Heeft de journalist aan eigen nieuwsgaring gedaan en tegen welke problemen liep hij op?

2. Hoe kwam de royaltyverslaggever aan zijn bronnen en hoe is hij hiermee omgegaan?

3. Was er sprake van hoor- en wederhoor?

4. In hoeverre lopen de serieuze media achter elkaar aan. Wordt de informatie en bron wel geverifieerd of wordt het bericht gekopieerd om de krantenpagina’s eenvoudig te vullen?

In het hoofdstuk achtergronden heb ik de ontwikkeling en werkwijzen van de verslaggevers Koninklijk Huis uiteengezet. Het doel van dit veldonderzoek is om te achterhalen hoe royaltyjournalisten exact te werk gaan en tegen welke problemen ze tijdens de nieuwsgaring oplopen. Met behulp van deze vragen kan ik analyseren of een royaltyverslaggever tegen andere problemen oploopt of een afwijkende werkwijze heeft dan een normale journalist. Dit is de enige manier om een volledig beeld te krijgen en antwoord op de centrale vraagstelling te geven: Is royaltyjournalistiek anders dan de reguliere vaderlandse journalistiek?
3.1 Mabelgate samengevat
In 2000 ontmoetten prins Johan Friso en Mabel elkaar op een feestje. Mabel vertelt Friso over haar contacten met de in 1991 doodgeschoten crimineel Klaas Bruinsma. Hoewel Friso "alle relevante details'' verneemt, ziet hij geen beletsel voor een huwelijk. Mabel heeft immers geen deel gehad aan de criminele activiteiten van Bruinsma. Bij de uitvaart van Prins Claus op 15 oktober 2002 mag ze opvallend genoeg mee de grafkelder in. Het jaar daarop heeft Mabel drie gesprekken met premier Balkenende. Hier vertelt ze over haar verleden en de contacten met Bruinsma. Volgens haar waren het oppervlakkige contacten en ook het onderzoek van de AIVD brengt geen schandalen aan het licht. Op 30 juni 2003 maakt het paar hun verloving bekend.
Precies drie maanden later kwam het Algemeen Dagblad met de primeur: ‘Lijfwacht: Mabel was wel Bruinsma’s lief’ De bron blijkt Charlie da Silva te zijn. Peter R. de Vries heeft deze voormalige lijfwacht in Chili weten op te sporen. De RVD laat in hetzelfde bericht weten: “Van een "zakelijke of intieme'' relatie met Bruinsma was geen sprake. Het huwelijk dat op 24 april staat gepland gaat dan ook door.” 
De voormalige lijfwacht, de in Chili verblijvende Charlie da Silva, zegt in de uitzending van Peter R. De Vries op 2 oktober zeker te weten dat Mabel een langdurige liefdesrelatie heeft gehad met ‘De Lange', zoals de bijnaam van Bruinsma luidde. Mabel reageert nogmaals via de RVD. Dit keer past ze haar eerdere verklaringen aan. Ze geeft toe "samen met anderen'' enkele malen op de boot van de crimineel overnacht te hebben. Weer ontkent ze een liefdesaffaire met hem te hebben gehad. 
Premier Balkenende wil tijdens zijn wekelijkse persconferentie niet reageren op de SBS6-uitzending. Wel kondigt hij een nader onderzoek naar Mabels verleden aan. Op dezelfde dag spreekt hij met Mabel. Zij vertelt hem dingen die verder gaan dan ze in haar reactie aan Peter R. de Vries heeft gemeld. Zo laat ze de eerdere verklaring vallen dat ze geen "intieme'' verhouding met Bruinsma heeft gehad, al was er geen liefdesrelatie. Balkenende komt tot de conclusie dat de verloofde van prins Johan Friso hem tijdens eerdere gesprekken "onvolledig en onjuist'' heeft voorgelicht. Hij laat haar weten dat het indienen van een toestemmingswet van de baan is. In het daarop volgende weekeinde vinden er nog contacten plaats met de koningin en met prins Friso. Dan wordt de knoop doorgehakt. Het verloofde paar zal geen parlementaire toestemming vragen voor het huwelijk. Friso doet afstand van de troon. Op 10 oktober 2003 besluit het kabinet formeel geen toestemmingswet in te dienen. Balkenende meldt dat in een brief aan de Tweede Kamer. Hij voegt er ook een brief van Friso en Mabel bij, waarin het paar schuld bekent en excuses aanbiedt.
Op 24 april 2004 trouwde het paar in Delft. Burgemeester Hein van Oorschot, die het echtpaar voor de wet in de echt verbond, zei; "Het is de markering van de afsluiting van een emotionele periode. Daarbij doel ik op de gevoelens van verdriet en onmacht, die u hebt gehad in de periode op weg naar deze mooie dag. Die gevoelens maakten pijnlijk duidelijk hoezeer publieke figuren tot object worden van maatschappelijke aandacht en soms van mediajacht. En dat is des te moeilijker voor wie dan niet weerspreken kan. Ik wens u een toekomst met veel privacy toe." (www.koninklijkhuis.nl)
3.2 Berichtgeving

De burgemeester had het over een mediajacht. Ik heb gekeken hoe de landelijke kranten over deze zaak hebben berichtgegeven en of er inderdaad sprake was van een mediajacht of misschien zelfs van een mediahype. Wat opvalt is dat veel kranten achter elkaar aanlopen. Ze citeren elkaar of uit tv-programma’s. Ik heb dit naar aanleiding van de volgende voorbeelden geconcludeerd.

Elkaar als bron

In het eerste bericht van het Algemeen Dagblad: “Lijfwacht: Mabel was wel Bruinsma’s lief” is de bron Charlie da Silva die door Peter R. de Vries was opgespoord. De betrouwbaarheid van Da Silva is twijfelachtig maar omdat in dit artikel ook de RVD en de AIVD voor wederhoor zijn gevraagd is het een journalistiek correct artikel. Dezelfde middag kwamen Het Parool en het NRC Handelsblad met hetzelfde verhaal. Het Algemeen Dagblad wordt hierbij ook als bron vermeld. Op 1 oktober had dit dagblad meer te vertellen. Ze heeft citaten uit de uitzending van Peter R. de Vries gepubliceerd. In zijn tv-programma heeft een studiegenoot verklaard dat Mabel Bruinsma een keer heeft meegenomen naar een studentenfeest. Ondanks dat ‘een studiegenoot’ een dubieuze bron is heeft de krant hier verder geen vraagtekens bij geplaatst. 

‘Mabel sliep op boot van Bruinsma’ kopt Trouw op 3 oktober. De bron blijkt weer een tv-uitzending, waarin naast Charlie da Silva ook boekhouder Ed S. verklaard dat de twee een relatie hadden. Ook de Volkskrant, Het Parool en Het NRC Handelsblad hebben deze tv-uitzending samengevat. Wat ik mis is een kritische analyse van deze uitzending of een eigen invalshoek. Kranten zijn er immers niet om programma’s samen te vatten. 
Het programma Stem van Nederland had een steekproef van zeshonderd mensen gehouden. De vraag werd gesteld of Mabel Wisse-Smit liegt over haar relatie met Klaas Bruinsma. Het AD neemt de resultaten van de volgende dag mee en bericht over het feit dat zeventig procent van de Nederlanders denkt dat Mabel een leugenaar is. Het Algemeen Dagblad had ook zelf een onderzoek kunnen instellen want nu baseren ze weer een bericht op een ander medium. 
Op 6 oktober komt de Volkskrant met twee nieuwe bronnen. In het NRC worden deze bronnen overgenomen en de volgende dag heeft ook De Telegraaf en het Algemeen Dagblad dit nieuws overgenomen. Zonder noemenswaardige nieuwe feiten te vermelden. Een dag later gebeurt precies hetzelfde als de Volkskrant weer een bron ontdekt (zie volgende alinea). Het NRC Handelsblad en Het Parool herhalen ’s avonds dit bericht. De Telegraaf komt op dinsdag pas met het nieuws dat de koningin zondag samen met Mabel naar de kerk was geweest. Het AD had hier maandag al over bericht met foto. De Telegraaf plaatst op donderdag 9 oktober op de voorpagina een bericht over iemand die 'naast of in plaats van Mabel’ de vriendin van Klaas Bruinsma zou zijn geweest. Daarbij stond een foto van een vrouw en De Telegraaf wist te melden dat de afgebeelde vrouw niet een ex van Bruinsma was. Dus een foto plaatsen van iemand die het niet is? Dit is absoluut geen nieuws en dit geeft weer eens aan dat er sprake was van een mediahype. De dagen daarna gebeurt er weinig. Achtergrond informatie over eerdere situaties dat Oranjes afstand van de kroon deden, deskundigen die op de situatie reageren, follow-ups, ingezonden brieven en de politieke partijen worden naar hun mening gevraagd. 
Eigen nieuwsgaring

Ondanks dat de dagbladen soms de neiging hadden om andere mediums als bron te gebruiken was er ook sprake van eigen nieuwsgaring. Dit varieerde van Trouw die erachter was gekomen dat politici geen commentaar wilden geven tot de Volkskrant die een hartsvriendin van Mabel wist op te sporen. De belangrijkste onthullingen zet ik op een rijtje. De Telegraaf komt erachter dat een ex-vriendin van Bruinsma een rouwadvertentie ten tijde van zijn overlijden heeft geplaatst. Mabel Wisse-Smit zou dit ook onder een pseudoniem hebben gedaan. 
Maandag 6 oktober neemt De Volkskrant het als eerste voor Mabel op. “Smit had geen relatie met Bruinsma” luidde de openingskop. Ze hebben twee nieuwe bronnen gevonden die de relatie tussen de crimineel en de toekomstige prinses ontkennen. Hoogleraar strafrecht P. van Duyne zegt in dit artikel: “Binnen het handelsgebeuren van Bruinsma speelde Da Silva geen enkele rol. Andere bodyguards hadden allemaal een functie in het bedrijf, die ken ik ook van naam, deze niet.” Jochem Visser is ook door de krant opgespoord. Volgens eigen zeggen zat Visser er destijds bovenop. “Waarom gelooft iedereen die man? Mabel had kennis aan een bemanningslid van de Amsterdamed en Klaas had toen die ‘andere dame’,”.
Het NRC Handelsblad komt dezelfde avond ook met twee nieuwe bronnen die het voor Mabel opnemen. Advocaat Oscar Hammerstein en crimineel Etiënne U. verklaren beiden dat Mabel onschuldig is. 
Het Parool zet een dag later vraagtekens bij de bron van De Volkskrant. Volgens de krant heeft Jochem Visser een maand geleden nog verklaard dat hij nooit een Mabel heeft gekend. Het Parool heeft hier dus kritisch naar een bron gekeken in plaats van het Volkskrant artikel gewoon over te nemen.

Een verslaggever van de Volkkrant weet Ottolien Lels, een tot nu toe onbekende hartsvriendin van Mabel, op te sporen. Zij verklaart dat niet Mabel maar zijzelf de vriendin van Bruinsma was. Aangezien ze beide blond waren snapt Ottolien hoe de verwarring is ontstaan. 
Op 10 oktober voert de Telegraaf een anonieme vrouw op. Uit angst voor represailles blijft de naam van de vrouw geheim. “Iedereen wist dat Mabel de vriendin van Bruinsma was.” Verder in het artikel zegt ze: “We waren allemaal geschokt toen ook Lels de boot inging. Tot die tijd was zij één van ons.” De krant moet wel zeker zijn dat deze vrouw betrouwbaar is aangezien ze haar als anoniem opvoeren. Maar toch dapper dat de krant het aandurft om deze bron op te voeren al heeft ze in mijn ogen niet veel toe te voegen. De andere dagbladen doen niets met deze bron, ze wordt (terecht) niet in andere kranten opgevoerd. 

3.3 Conclusie veldonderzoek
Volkskrant redacteur Thom Meens legt in het artikel ‘Over Mabel, Johan Friso en de media ‘ uit hoe de Volkskrant de berichtgeving rond Mabelgate heeft aangepakt. “De krant heeft een aantal verslaggevers onderzoek laten doen naar het verleden van Mabel en de relatie met Bruinsma. Zij hebben zowel in het vroegere studentenmilieu van Mabel gezocht als in kringen rond de grote wedstrijdzeilschepen. Dat leidde tot eigen nieuws.” Hier komt Meens geloofwaardig over. Mijn veldonderzoek heeft al aangetoond dat de Volkskrant het meeste aan eigen nieuwsgaring heeft gedaan en hierdoor zelf nieuws heeft ontdekt.

Prins Johan-Friso en Mabel Wisse-Smit werden op 19 april 2004 door Maartje van Weegen en Paul Witteman geïnterviewd. Hier zei Friso: “Wat er in de media is gebeurd, is ronduit schandalig. Er zijn de meest idiote dingen over Mabel gezegd." En Mabel: "Die uitzending van Peter R. de Vries was zulke ongelofelijke onzin, ik dacht dat gaat niemand geloven." Het stel haalt ook hard uit naar de media. Friso: "Alle media schreven elkaar maar na en Mabel kon zich niet verdedigen.” Thom Meens weerlegt deze uitspraak van Friso. “En dan de verklaring dat Mabel zich niet kon verdedigen. Verslaggevers van de Volkskrant hebben enkele malen per e-mail contact gezocht met Mabel Wisse-Smit en haar gevraagd om haar kant van de zaak te geven, in een interview of een achtergrondgesprek. Mabel heeft dat telkens geweigerd. Het is een beetje vreemd dat ze nu aanvoert dat ze zich nooit kon verdedigen. Het waarom daarvan is me overigens volstrekt onduidelijk.”
Meens vindt dus dat De Volkskrant goed over deze kwestie heeft berichtgegeven. Hier zet ik mijn vraagtekens bij. Het is duidelijk dat De Volkskrant het beter heeft gedaan dan andere kranten maar toch rammelt de berichtgeving hier en daar. Elkaar als bron opvoeren en tv-programma’s samenvatten zorgt ervoor dat de landelijke media vooral achter elkaar aan hebben gelopen. Eigen nieuwsgaring, zelf dingen onderzoeken en kritisch naar bronnen en elkaar kijken werd te weinig gedaan. De Telegraaf kan een anonieme bron opvoeren. Verder worden er berichten als nieuws gebracht terwijl ze weinig toevoegen. Denk aan ‘Geen Mabel in film de Dominee’ en de vrouw op deze foto is geen ex van Bruinsma. Het moge duidelijk zijn dat er inderdaad een mediahype rond Mabel is ontstaan. Het NRC Handelsblad publiceert op 20 april 2004 het bericht ‘Handschoen’. Hierin staat: “De ganse natie was wekenlang in rep en roer door de onthullingen van ene Charlie da Silva, een veroordeelde moordenaar, die via Peter R. de Vries liet weten dat Mabel Wisse-Smit 'de wijf van die lange' (gangster Bruinsma) was geweest. Er ontstond een reusachtige hype, alle media namen het nieuws over, hoewel harde bewijzen ontbraken. Da Silva was en bleef de enige belangrijke bron.” 
De Nederlandse pers is inderdaad eenzijdig gaan berichten. Toch kunnen we ze dat niet helemaal kwalijk nemen. Al eerder heb ik geschreven over de beperkingen van een royaltyjournalist. Ze moeten zich vaak wenden tot alternatieve, niet altijd betrouwbare bronnen. De Mabelgate is hier een goed voorbeeld van.
4. Conclusie
Door de geschiedenis van de royaltyjournalistiek te onderzoeken zien we hoe de verslaggeving in de loop der jaren is veranderd. Vanaf de jaren zestig is de pers objectiever naar de koninklijke familie gaan kijken. Deze verandering is langzaam in gang gezet. In de jaren vijftig was het kritisch schrijven over het koningshuis nog onfatsoenlijk. Schandalen werden verzwegen en mochten de Oranjes negatief in het nieuws verschijnen kwam het volk in opstand. In de jaren zestig dringen de media aan op meer openheid. De opkomst van de roddelbladen in 1974 heeft er voor gezorgd dat foto’s van vakanties en andere privé-momenten vaker gepubliceerd werden. We kunnen constateren dan deze ontwikkeling is doorgezet. Denk aan de ophef over Mabels verleden. Hier sloeg de berichtgeving over tot een heuse mediahype. Verder valt op dat de serieuze pers zich sinds de volwassenwording van de prinsen meer met het privé-leven van de Oranjes bemoeit. De maatschappelijke interesse is hierin gegroeid met gevolg dat het privé-leven van de prinsen tot het publieke domein is gaan horen. Royaltyverslaggever Carla Joosten bevestigt dit: “Oranjenieuws is nieuws. Mensen vinden het leuk om verhalen over de koninklijke familie te lezen. Krijgt prinses Maxima bijvoorbeeld een nieuwe auto en het is een rode Smart zal ik hier een kort berichtje van maken. Kijk, het is natuurlijk geen hard nieuws maar toch het vermelden waard.” 
De media zijn pas aan het einde van de twintigste eeuw professioneel met royaltyverslaggeving omgegaan. De serieuze media benoemden redacteuren tot royaltyverslaggever en de Vereniging Verslaggevers Koninklijk Huis werd opgericht. Ook de Rijksvoorlichtingsdienst is meegegroeid in de toegenomen publieke belangstelling voor het koningshuis. Het niveau van hun informatieverstrekking is inhoudelijk verbeterd omdat er een duidelijke driedeling is gemaakt tussen de drie directies: Koninklijk Huis, minister-president en voorlichtingsraad.
Desondanks is deze tak van journalistiek nog niet optimaal ontwikkeld. Uit mijn analyse van de Mabelgate berichtgeving blijkt dat de dagbladen vooral kritischer met bronnen om moeten gaan en meer aandacht aan eigen nieuwsgaring moeten besteden. 
Toch krijgt de royaltyjournalist niet alle blaam. Zoals Lars Andersson heeft uitgelegd heeft een royaltyverslaggever met meer beperkingen te maken dan een normale verslaggever. Nieuwsgaring moet altijd via via met als gevolg dat niet elke bron betrouwbaar is. Hoor en wederhoor is lastig aangezien het koninghuis alleen via de Rijksvoorlichtingsdienst communiceert. En deze instantie neemt de Oranjes zo veel mogelijk in bescherming. Verder zorgt de ministeriele verantwoordelijkheid ervoor dat veel onbesproken en ongezien blijft. Daarnaast moet de verslaggever altijd rekening houden met de mediacode. De burgers verwachten van de journalist dat hij de waarheid aan het licht brengt maar een royaltyverslaggever is enorm afhankelijk van de informatie die hij toegespeeld krijgt, zodat dit een zware opgaven is. 
Om concreet antwoord te geven op mijn centrale vraagstelling, is royaltyverslaggeving anders dan de reguliere vaderlandse journalistiek, luidt mijn conclusie: ja. De mediacode, beperkt brongebruik, het ontbreken van wederhoor en het staatsrechtelijk belang maakt de werkwijze van een royaltyverslaggever anders dan die van een reguliere journalist. Deze beperkingen zorgen ervoor dat een verslaggever Koninklijk Huis creatiever, vindingrijker of gewoon meer geluk moet hebben om aan nieuws te komen. Helaas heeft mijn analyse rond de berichtgeving van Mabel aangetoond dat journalisten wel eens kansen hebben laten liggen. Ze moeten kritischer met bronnen omgaan en meerdere invalshoeken kiezen maar dat heeft niets met royaltyverslaggeving te maken maar met journalistiek handelen in het algemeen. 

Daarom ben ik van mening dat de royaltyverslaggeving in Nederland op dit moment niet veel beter kan. Natuurlijk worden er fouten gemaakt maar om het niveau van de verslaggeving te verbeteren zou het koningshuis opener naar de media moeten worden. Ik verwacht echter niet dat dit de komende jaren gaat gebeuren. Wellicht dat als Willem-Alexander de kroon bestijgt, het journalistiek klimaat verandert maar ik betwijfel dit. We merken nu al dat de kroonprins op dezelfde manier met de pers omgaat als zijn moeder. Pas als de relatie tussen koningshuis en journalisten minder krampachtig wordt zullen we veranderingen constateren. Ik verwacht dat de Oranjes zich blijven verschuilen achter de Rijksvoorlichtingsdienst en zowel in privé-aangelegenheden als staatsrechtelijke belangen de media op afstand houden. De kans bestaat dus dat we pas veranderingen merken als Amalia staatshoofd wordt, mocht de monarchie dan nog bestaan.
Ook Maartje van Weegen denkt dat de royaltyverslaggeving de komende jaren geen veranderingen doormaakt. “Ik heb  het wel eens met collega’s over de toekomst. Wij denken dat als Willem-Alexander koning is het beleid niet erg anders zal zijn. Ik denk dan ook dat het nog wel even op deze manier doorgaat. Misschien wordt het nieuws wat persoonlijker, mensen staan zichzelf meer toe in het openbaar. Dat geldt ook voor de leden van het Koninklijk Huis. Bijvoorbeeld bij een huwelijk of een begrafenis. Maar dat heeft niet te maken met de toekomst van royaltyjournalistiek of beleid. Wij als journalisten kunnen alleen die emoties registreren.” 
5. Literatuurlijst

5.1 Boeken:

Amerongen, M. van / Blokker, J. / Run, H. van (1984). Luizen in de pels, 100 jaar journalistiek in Nederland. Amsterdam: Uitgeverij Raamgracht.

Boorstin, D.J. (1961). The Image. A Guide to Pseudo-Events in America. New York: Vintage Books.
Bruin, K. / Verrips, K. (1989). Door het volk gedragen. Koningschap en samenleving. Groningen: Wolters-Noordhoff bv.

Huijskens, C. (1994). Majesteit en Media. Overleeft de Nederlandse monarchie het televisietijdperk? Amsterdam: Uitgeverij Contact.

Huijsen, C. (2001). De Oranjemythe, een postmodern fenomeen. Zaltbommel: Europese Bibliotheek.

Klooster, T.B. van (1992). Oranje, ons vorstenhuis door de eeuwen heen. Breda: Lecturama.

Lammers, F.J. (1997). Koningin Beatrix: een instituut. Majesteit in een kritische samenleving. De Bilt: Bosch & Keuning.

Oosterveen, M. (2000). Het gouden pennetje: zeventien journalisten over hun fascinerend vak. Amsterdam: Balans.

Vansittart, P. (1988). Happy and Glorious! An Anthology of Royalty. London: Collins.

Vasterman, P. (2004). Mediahype. Amsterdam: Aksant.

Wagenaar, M. (1997). De Rijksvoorlichtingsdienst. Geheimhouden, toedekken en openbaren. Den Haag: Sdu Uitgevers.

Wijnen, H. van (2000). De macht van de Kroon. Amsterdam: Balans.

5.2 Artikelen:
Andersson, L. (2003, 28 maart). NOS geen verlengstuk Koninklijk Huis. De Journalist, nummer 6, jaargang 108.

Bijlo, V. (2004, 13 februari). Eef, bedankt, ook namens mijn vrouw. De Journalist, nummer 3, jaargang 109.

Blokker, J. (2003, 15 november). Hofbron. De Volkskrant.
Blokker, J. (2003, 19 december). ‘Zestien Miljoen blije ooms en tantes’. De Journalist.

Bonjer, J. (2004, 24 april). Te royale aandacht voor Mabel en Friso? Algemeen Dagblad.

Bos, A. (2003, 3 oktober). RVD: Het zijn haar woorden. De Telegraaf.

Boukema, P.J. (1985). Persvrijheid en privacy van publieke figuren. Rede voor het Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren.
Broertjes, P. (2003, 25 april). Aan de schandpaal? Nee dank u. De Journalist, nummer 8, jaargang 108.

Bruijn, P. (1999, 30 november). ‘De pers is niet slechter’. NRC Handelsblad.
Dijkstra, F. (2003, 4 oktober). Vreemde vrijers, maar nooit maffialiefjes. Trouw.
Effting, M. (2003, 11 oktober). Mabel en de media. De Volkskrant.
Emmer, J.K. (2003, 4 oktober). Mabel opnieuw onder de loep. De Telegraaf.
Emmer, J.K. (2003, 7 oktober). Koningin met Mabel in de kerk. De Telegraaf.
Haas, J. (2003, 3 oktober). Mabel sliep op boot Bruinsma. De Telegraaf.

Haas, J. (2003, 8 oktober). ‘Klaas ging om met Mabel, Ottelien en Willemijn’. De Telegraaf. 

Heijmans, T. (2003, 6 oktober). ‘Wisse Smit had geen relatie met Bruinsma’. De Volkskrant. 

Huisjes, B. (2003, 30 september). ‘Lijfwacht: Mabel was wel Bruinsma’s lief.’ Algemeen Dagblad.
Huisjes, B. (2003. 1 oktober). Mabel: ik ken geen Charlie. Algemeen Dagblad.
Kemper, G. (2004, 12 mei). Hype. Trouw
Koning, M. de / Oremus, F. (2003, 25 april). Buiten wachten tot een mevrouw met een hoed voorbij komt. De Journalist, nummer 8, jaargang 108.

Keyser, G. (2001, 1 september). Oranje-Propaganda. De Groene Amsterdammer.

Meens, T. (2004, 24 april). ‘Over Mabel, Johan Friso en de media’. De Volkskrant.
Meertens, K. (2003, 6 oktober). Oranjeklanten moeten Mabel niet. Algemeen Dagblad.

Oosterveen, M. (1999, 12 april). Hofvrees. NRC Handelsblad.
Pekelder, W. (2002, 16 augustus). Geaccepteerd, maar toch… De Journalist, nummer 15, jaargang 107.

Pekelder, W. (2003, 28 februari). Koninklijke primeur bijna in prullenbak. De Journalist, nummer 4, jaargang 108.

Plasse, J. van der (1993, 8 augustus). Royalty in de pers. De Journalist.
Rehwinkel, P. (2003, 7 augustus). Oranjes zijn meer gebaat bij mediacode. De Volkskrant.

Sande, J. van der. (2003, 4 oktober). Oranjes verkiezen wel vaker liefde boven troon. Algemeen Dagblad.

Scholten E. (2005, 4 augustus). Niet aankomen. Trouw.

Willems, M. (2003, 4 oktober). Friso straks derde in de lijn. De Telegraaf.

1965, 7 mei.‘Smakeloos, om geen sterker woord te gebruiken’. NRC Handelsblad. 
1965, 7 mei. Bewogen week rond foto’s van Beatrix. De Telegraaf.

1965, 14 mei. ‘Het stiekem fotograferen van iemand, die zich terecht onbespied mag menen, onbehoorlijk’. Het Vrije Volk. 

1965, 23 juni. ‘Parlement in grote meerderheid voor verloving met Von Amsberg.’ Haagsche Courant.

1965, 29 juni. ‘Kom Claus je hoort erbij’. De Telegraaf.
1965, 30 juni. ‘Ideale echtgenoot, meeste dames vinden Claus sympathiek. De Volkskrant.

1980, 1 mei. Elite onverstoorbaar, sirenes hoorbaar in Nieuwe Kerk. De Volkskrant.
1999, 29 november. Beatrix kritisch over de pers. NRC Handelsblad.

2001, 30 april. De versoaping van de monarchie. Trouw.

2002, 30 januari. Koninklijke verslaggeving. Het Parool.

2003, 30 september. Wisse Smid had relatie met Bruinsma. NRC Handelsblad.
2003, 1 oktober. Wisse Smit ontkent relatie met Bruinsma. De Volkskrant.
2003, 1 oktober. Wisse Smit: ik had niets met Klaas Bruinsma. De Telegraaf.
2003, 1 oktober. ‘Verloofde Friso vree wel met topcrimineel’. Trouw

2003, 3 oktober. Mabel: ik sliep bij Klaas Bruinsma. Algemeen Dagblad.
2003, 3 oktober. Mabel Wisse Smit overnachtte op schip Bruinsma. NRC Handelsblad.

2003, 3 oktober. Mabel sliep een paar nachten op boot Bruinsma. De Volkskrant.
2003, 3 oktober. Mabel sliep op boot van Klaas Bruinsma. Het Parool.
2003, 4 oktober. Balkenende wil nog niets kwijt over Wisse Smit. Trouw.

2003, 4 oktober. Onderzoek hervat naar Wisse Smit. De Volkskrant.

2003, 4 oktober. Zwaar in maag met Mabel. Algemeen Dagblad.

2003, 4 oktober. De Neeltje Jacoba van binnen. Algemeen Dagblad.

2003, 4 oktober. Onderzoek naar verleden Wisse Smit. NRC Handelsblad.
2003, 6 oktober. Balkenende herleest gesprekken met Mabel. Algemeen Dagblad.

2003, 6 oktober. ‘Da Silva fantaseert’ Algemeen Dagblad.

2003, 6 oktober. Film Bruinsma zonder Mabel. De Telegraaf.

2003, 6 oktober. Druk op Beatrix groeit in kwestie Mabel. Trouw.

2003, 6 oktober. Remkes wil onderzoek Wisse Smit. NRC Handelsblad.
2003, 7 oktober. Verklaring Ottolien Lels. De Volkskrant.

2003, 8 oktober. ‘Mabel noch Ottolien in IRT-archief.’ Algemeen Dagblad.

2003, 9 oktober. Internationale vips betuigen steun aan Mabel Wisse Smit. De Volkskrant.

2003, 10 oktober. Geen toestemming voor huwelijk Friso. NRC Handelsblad.

2003, 10 oktober. Da Silva: Het was echt Mabel. Algemeen Dagblad. 

2003, 10 december. Niet alle media mochten op kraambezoek. Trouw.

2004, 9 februari. Hij moest het toch eens kunnen zeggen. De Volkskrant.
2004, 20 april. ‘Handschoen’. NRC Handelsblad. 

2005, 12 juli. Privé niet welkom bij fotosessie. Het Parool.
2005, 23 juli. Willem- Alexander met andere vrouw, dat blijft echt nieuws. De Volkskrant.

2005, 30 september. De Oranjes hebben zelf pas sinds kort Oranjegevoel. Trouw
5.3 Internet:

http://www.koninklijkhuis.nl

http://www.mabelgate.nl

5.4 Mondelinge bronnen:

Carla Joosten, royaltyverslaggever Elsevier en voorzitter van de Vereniging Verslaggevers Koninklijk Huis. Gesproken op vrijdag 13 januari om 10:30.

Maartje van Weegen, presentatrice en "Verslaggever Koninklijk Huis" van NOS Actueel. Gesproken op vrijdag 27 januari om 10:00
5.5 Overige bronnen:

Documentaire: Het Schitterde Scherm, van Pieter Fleury. Uitgezonden op 5 januari 2006, van 20.35-21.55 uur op Nederland 1.


 

[image: image1.jpg]



Barbara Ruijgrok

2031989

Mei 2006

� De Volkskrant (2004). Hij moest het toch eens kunnen zeggen. 9 februari 2004


� Trouw (2005). De Oranjes hebben zelf pas sinds kort Oranjegevoel. 30 september 2005 


� NRC Handelsblad (1999). ‘De pers is niet slechter’. 30 november


� De Volkskrant (1980). Elite onverstoorbaar, sirenes hoorbaar in Nieuwe Kerk. 1 mei 1980.


� De Volkskrant (2005). Willem- Alexander met andere vrouw, dat blijft echt nieuws. 23 juli 2005


� Het Parool(2005).Privé niet welkom bij fotosessie. 12 juli 2005








PAGE  
2

