Bijlage 1 - Wie is Delyan Peevski?
[bookmark: _GoBack]'Eisberg der Korruption', kopte Der Spiegel boven een portret over Peevski. (Stier, 2016). Hij is zakenman en zit sinds 2009 namens DPS in het parlement, de op drie na grootste politieke partij. Peevski wordt omschreven als oligarch en mediamagnaat. Hij is een van de meest controversiële mensen in het Bulgaarse publieke leven (Georgiev, 2018. P5).
Peevski meldde zich in 2007 aan het firmament van de Bulgaarse mediawereld. Hij trok onder de noemer New Bulgarian Media Group (NBMG) in korte tijd een groot mediaportfolio aan, bestaande uit onder meer landelijke en lokale kranten, tv-kanalen, online nieuwsportals, persdistributeurs en een uitgeverij. Ook kocht hij een sigarettenfabrikant en enkele bouwbedrijven (Dragomir & Altergot, 2018-11. P19).
Het huidige mediaportfolio van Peevski bevat de bladen Europost, Borba, Telegraph, Monitor, Politika en Meridian Match. (Republic of Bulgaria. Ministerie van cultuur, 2018). Daarnaast wordt Peevski gelinkt aan de outlets Maritsa, Struma, Show, Blitz, Vsediken, Inews, de radiozenders Magic, The Voice, Vitosha en Veselina en heeft hij tv-zender Kanal 3 in handen. Peevski financierde in het verleden bovendien grote bladen als 24 chasa en Trud. (Rone, 2016. P208-224). Naast media bezit de Bulgaar met het bedrijf Lafka tachtig procent van de geprinte mediadistributie. Doordat Peevski zo veel mediabedrijven in handen heeft is een situatie ontstaan van 'a high level of concentration of ownership in both the media outlets and their distribution systems (...)'  (Dragomir & Altergot, 2018-11. P9)
Bij de financiering van de aankopen zetten internationale media-observanten vraagtekens (Freedom House, 2014). Peevski deed daarbij een beroep op de in 2014 wegens grootschalige verduistering failliet gegane bank CCB, destijds eigendom van Peevski's zakenpartner Tsvetan Vassilev. Er zou sprake zijn geweest van een drie-eenheid tussen de overheid, CCB en Peevski's mediagroep. Grote overheidsinstellingen stalden hun tegoeden bij CCB, in ruil voor positieve berichtgeving van Peevski's media ten aanzien van de regering. Peevski creëerde zo een 'media paraplu for criminal bosses and every party in power in exchange for privileges in securing state public bids for his firms. These, in turn, received credit from Tsvetan Vassilev’s Corporate Commercial Bank, where many government agencies held their accounts'. (Rone, 2016. P208-224). De naar Servië gevluchte Vassilev beweert dat Peevski een cruciale rol in het faillissement van CCB speelde.
Direct na aankoop ging het redactionele roer bij de opgekochte mediabedrijven om en veranderden in ‘pro-regeringsmedia’ om daar zelf economische en politieke garen bij te spinnen, zeggen onderzoeksjournalisten Maria Cheresheva en Assen Yordanov. Mediawetdeskundige Nelly Ognyanova bevestigt dat. Zij stelt: “Peevski verkoopt propaganda. Zijn outlets produceren geen journalistiek, maar vooral politiek georiënteerde teksten, vaak zonder dat feiten eraan ten grondslag liggen."
Sommigen zien in Peevski de personificatie van alle problemen in Bulgarije, waar corruptie, nepotisme, georganiseerde misdaad en machtsmisbruik samenkomen (Brunwasser, 2013). Reporters Without Borders schreef in 2018: 'Corruption and collusion between media, politicians, and oligarchs is widespread. The most notorious embodiment of this aberrant state of affairs is Deylan Peevski.' (Reporters Without Borders, 2018).
