Bijlage 4 - Overzicht Bulgaarse media die aan onderzoeksjournalistiek doen.
Balkan Insight.
Balkan Insight is het Engelstalige vlaggenschip van Balkan Investigative Reporters Network, waar onderzoeksjournalisten uit de Balkan, waaronder uit Bulgarije, bij zijn aangesloten. Er staan analyses, commentaren, onderzoeksartikelen, achtergrondverhalen, interviews en profielen over politieke, sociale en zakelijke kwesties op die zowel gratis als achter een betaalmuur te lezen zijn (Balkan Insight, ?). Volgens de site wordt Balkan Insight daarnaast gefinancierd door westerse regeringen en NGO's.
Bivol.
Assen Yordanov richtte Bivol in 2010 op en is een goed bezochte, private nieuwssite die onderzoeksjournalistieke artikelen publiceert over corruptie, georganiseerde misdaad en politieke schandalen. Bivol staat voor stier, die symbool staat als strijder tegen censuur en zelfcensuur. De site overleeft volgens Yordanov enkel op donaties. Veel inkomsten genereert Bivol daarmee niet; publiceerders ontvangen slechts sporadisch een onkostenvergoeding. Naast schrijven voor Bivol hebben journalisten een vaste baan. “Het geld dat binnenkomt geven we uit aan de bescherming van onze servers die in Frankrijk en Duitsland staan ", licht Yordanov toe. Bivol werkt samen met Organized Crime and Corruption Reporting Project en was in het verleden officiële partner van Wikileaks in Zuidoost-Europa.
[bookmark: _GoBack]Club Z.
In 2014 richtte Ognyan Donev Club Z Magazine en de gelijknamige nieuwssite op. De media outlets van Club Z publiceren kritische artikelen over het werk van Justitie, de regering en de regerende partijen. Volgens uitgeversbond SIB gaat deze houding echter wel altijd gepaard met journalistieke standaarden (Union of Publishers in Bulgaria, 2018. P18-19). Van de NGO America 4 Bulgaria Foundation (AB)F krijgt Club Z subsidie om objectieve onderzoeksjournalistiek te ontwikkelen (America 4 Bulgaria Foundation, ?).
Dnevnik.
Dnevnik is een voormalig op de economie gericht dagblad. Momenteel komt Dnevnik alleen nog online uit, waar mensen zich tegen betalen op nieuws kunnen abonneren. Dnevnik maakt deel uit van Economedia van Prokopiev en is in 2001 opgericht. 
Kapital.
Kapital werd in 1993 opgericht door anderen Ivo Prokopiev. Sinds 2016 is Kapital geen dag-, maar weekblad. Het valt onder uitgever Economedia, waar Prokopiev een meerderheidsbelang in heeft. Sinds 2009 krijgt Economedia, waar Kapital dus onder valt, subsidies van ABF. In totaal gaat het om ruim 3,8 miljoen euro, onder meer om journalistieke kwaliteit te waarborgen. De focus van Kapital ligt op het zakelijke klimaat in Bulgarije. Daarnaast komen er serieuze sociale en politieke kwesties aan bod (AEJ Bulgaria, 2018).
Prokopiev is net als Peevski een oligarch. Ondanks dat hij volgens docent onderzoeksjournalistiek Stanimir Vaglenov mogelijk invloed uitoefent op het redactionele beleid, zegt mediadeskundige Petko Georgiev dat het redactionele management bij Kapital heel goed georganiseerd is. “Je kunt Prokopiev onmogelijk op hetzelfde niveau zetten als Peevski. Dan zou je het publieke vertrouwen in Kapital onterecht ondermijnen. Bij Kapital gaan journalisten transparant te werk en laten ze zien hoe ze onderzoeken uitvoeren en wat hun bronnen zijn voor zover dat gaat.”
Volgens Ades-Mével van RWB is Kapital wel degelijk onafhankelijk. Zij steunt eigenaar Prokopiev zelfs openlijk tegen de in haar ogen ‘illegale’ aanvallen van de autoriteiten om hem en zijn media onder druk te zetten.
Mediapool.
Het in 2000 opgerichte Mediapool was een van de eerste nieuwssites in Bulgarije. Het profileert zich als pro-Europees en rechts-liberaal. Er worden met name achtergrondartikelen over politieke en maatschappelijke nieuwsonderwerpen gepubliceerd (VoxEurop, 2013). Mediapool ontving vorig jaar ruim 350.000 euro van ABF (America 4 Bulgaria Foundation, ?).
OCCRP. 
OCCRP staat voor Organized Crime and Corruption Reporting Project en is een overkoepelende onderzoeksjournalistieke organisatie, gevestigd in het Bosnische Sarajevo. OCCRP werkt steeds samen met media in verschillende landen en fungeert zo als een soort supermarkt voor onderzoeksjournalistieke projecten, zegt managing editor Ilya Lozovsky. Bivol is de Bulgaarse partner van OCCRP. Zodra zij samenwerken stelt OCCRP databases, analisten, researchers, juridische steun en professionele hulp ter beschikking. Mediadeskundigen stellen dat OCCRP een van de meest professionele en kapitaalkrachtige mediaorganisaties in de Balkan is. 
Offnews.
Offnews.bg is in 2012 opgericht door het bedrijf Off Media. Het is een nieuwssite die met een kritische blik kijkt naar de regering (Eurotopics, ?).Op de site van Offnews staat dat het haar missie is om zo veel mogelijk perspectieven op sociale problemen door experts weer te geven. Offnews krijgt van ABF subsidies (America 4 Bulgaria Foundation, ?).
Sega.
Sega bestempelt zichzelf als een onafhankelijke kwaliteitskrant en is eigendom van Sasho Donchev. Sega richt zich met name op berichtgeving over binnenlandse en buitenlandse sociaal-politieke kwesties. Er is sprake van een 'zeer kritisch redactioneel beleid', waarbij de houding tegenover de overheid negatief is met 'intensieve kritiek op de uitvoerende macht en de premier'. (AEJ Bulgaria, 2018*2).
Svebodna Evropa.
Svebodna Evropa, eerder bekend als Radio Free Europe, is sinds januari weer actief in Bulgarije. Reden hiervoor is volgens manager Ivan Bodrev het feit dat er amper onafhankelijke media zijn in het Balkanland. "We willen met Svebodna Evropa een nieuwsgat opvullen, want er zijn in Bulgarije nauwelijks onafhankelijke media, terwijl daar wel behoefte aan is", zegt hij. Het team bestaat uit zes journalisten, al zegt AEJ-Bulgaria voorzitter Irina Nedeva dat dit wel professionals zijn. De site wordt volgens Bodrev volledig gefinancierd door de organisatie United States Agency for Global Media.

