Toelichting Handboek Cultuureducatie in de Pabo

Het Handboek Cultuureducatie in de Pabo voert de lezer telkens verder in op het gebied van cultuureducatie in het primair onderwijs en op de pabo. Het bevat praktisch toepasbaar materiaal en reikt alle achtergrondinformatie aan die docenten en managers nodig hebben om binnen de Pabo zelf met het onderwerp aan de slag te gaan. En het bevat een schat aan teksten die gebruikt kunnen worden als studiemateriaal voor studenten.

Samenvatting

De samenvatting  biedt de lezer het belangrijkste overzicht. Het schetst de lijn cultuur, cultuureducatie, wat maakt cultuureducatie tot cultuureducatie en cultuureducatie in de Pabo’s. In compacte schema's zijn daar de beroepstaken en bijbehorende competenties voor alle (toekomstige) leraren en de specialisten cultuureducatie aan toegevoegd. Ook wordt kort beschreven wat de kwaliteit van cultuureducatie bepaalt en met welke instrumenten die, zowel in het basisonderwijs als in de Pabo’s, in beeld kan worden gebracht.

Zelf aan de slag

In hoofdstuk 3 vindt de lezer met welk materiaal hij of zij zelf aan de slag kan. Het gaat achtereenvolgens om de beroepstaken en 30 kernindicatoren cultuureducatie, het competentieprofiel Interne Cultuur Coördinator voor gebruik in de Pabo en de instrumenten voor zelfevaluatie van cultuureducatie en culturele educatieve activiteiten in het primair onderwijs en in de Pabo. Beschreven wordt hoe en wanneer een Pabo het certificaat ‘Cultuurcoördinator’ kan verstrekken. Met de beschreven beroepstaken, kernindicatoren en competenties kunnen Pabo’s cultuureducatie in de eigen opleidingsprogramma (verder) vormgeven en nader beschouwen, en met eigen docenten en docenten van andere opleidingen bespreken. De in het Handboek nader toegelichte cultuurmonitor biedt instrumenten om dat op systematische wijze te doen. De bijbehorende vragenlijsten van de cultuurmonitor zijn apart bijgevoegd en zijn eveneens te downloaden. Digitaal invullen van deze vragenlijsten via de website levert een grafisch beeld op van de resultaten. Om zichtbaar te maken hoe de cultuurmonitor een plaats kan krijgen in het reguliere kwaliteitszorgsysteem van de opleiding, is in het handboek een beschrijving van de kwaliteitscyclus toegevoegd.

Achtergronden

De daarop volgende hoofdstukken van het handboek geven nadere informatie over het te gebruiken materiaal en over het onderwerp cultuureducatie op de basisschool en de Pabo. Voor de ontwikkeling van de beroepstaken, de competenties en de indicatoren cultuureducatie is gezocht naar een theoretische onderbouwing. Die is te vinden in hoofdstuk 4. Hoofdstuk 5 gaat nader in op het hoe, wat en waarom van cultuureducatie, zowel op de basisschool als op de Pabo. Daar wordt ook beschreven welke kennis en vaardigheden alle studenten op moeten doen voor hun latere lespraktijk (de Basis) en welke kennis en vaardigheden studenten zich eigen moeten maken om specialist cultuureducatie of cultuurcoördinator te worden (de Verdieping). Omdat cultuureducatie verbonden is met opvattingen over leren, worden die apart toegelicht. Ten slotte is beschreven hoe cultuureducatie in de Pabo’s zich sinds 2001 heeft ontwikkeld, welke opdrachten voor de periode 2006-2009 zijn geformuleerd en op welke wijze en door wie deze opdrachten zijn uitgewerkt. Een begrippenlijst en een literatuurlijst vormen het sluitstuk van dit boek. In de begrippenlijst worden de gebruikte definities en begrippen kort en helder toegelicht, zodat de vragen uit de cultuurmonitor eenduidig worden geïnterpreteerd.