Meerzijdige Partijdigheid in Actie
Hoe ouders in complexe scheiding de meerzijdige partijdigheid ervaren bij het op gang brengen van de oprechte dialoog binnen het sociaal team in EdeMeerzijdige Partijdigheid in Actie
Hoe ouders in complexe scheiding de meerzijdige partijdigheid ervaren bij het op gang brengen van de oprechte dialoog binnen het sociaal team in EdeSamenvatting
Ongeveer 20% van de relatiebreuken leidt tot een complexe scheiding, wat vaak grote gevolgen heeft voor kinderen en vastlopende hulpverlening. Dit onderzoek kijkt naar hoe ouders in zo’n situatie de houding van de gezinsregisseur ervaren, vooral als het gaat om het op gang brengen van een oprechte dialoog. Het gaat hierbij om een meerzijdig partijdige houding: een manier van werken waarbij de gezinsregisseur oog heeft voor het verhaal van alle betrokkenen. Voor dit kwalitatieve onderzoek is gebruikgemaakt van literatuurstudie en gesprekken met acht ouders uit het sociaal team in Ede, via interviews en spraakberichten. De uitkomsten laten zien dat deze houding van de gezinsregisseur echt verschil kan maken in het herstellen van vertrouwen en het op gang brengen van het gesprek tussen ouders. Ouders benoemen vier dingen die voor hen belangrijk zijn: 1. Beschikbaarheid en erkenning – Ouders voelen zich serieus genomen als de gezinsregisseur niet alleen praktisch helpt, maar ook oog heeft voor hun emoties. Als dat ontbreekt, lopen gesprekken vaak vast. 2. Omgaan met tegenstellingen – Bij conflicten is het belangrijk dat de regisseur actief helpt om verbinding te maken. 3. Duidelijke structuur – Een heldere opzet van gesprekken geeft rust, al verschilt per ouder hoeveel sturing als prettig wordt ervaren. 4. Neutraliteit – Ouders voelen zich pas echt gehoord als beide kanten even serieus worden genomen. Deze inzichten helpen gezinsregisseurs en jeugdhulpverleners om ouders beter te begeleiden tijdens moeilijke scheidingssituaties, en om de dialoog weer op gang te krijgen.
| Organisatie | |
| Opleiding | |
| Datum | 2025-06-24 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |
































