Papa, ik wil ook boer worden!
Op welke wijze speelt loyaliteit, zoals verwoord in de contextuele theorie, een rol bij de afwegingen van een melkveehouder om zijn bedrijf te beëindigen?Papa, ik wil ook boer worden!
Op welke wijze speelt loyaliteit, zoals verwoord in de contextuele theorie, een rol bij de afwegingen van een melkveehouder om zijn bedrijf te beëindigen?Samenvatting
Dit onderzoek draagt bij aan de begeleiding van melkveehouders die hun bedrijf beëindigen door te stoppen met melken. Door literatuuronderzoek en het analyseren van semigestructureerde interviews is er een antwoord gegeven op de volgende vraag: Op welke wijze speelt loyaliteit, zoals verwoord in de contextuele theorie, een rol bij de afwegingen van een melkveehouder om het bedrijf te beëindigen? Daarvoor zijn er zes melkveehouders, vijf partners en zes erfbetreders uit verschillende provincies van Nederland geïnterviewd. Uit het onderzoek blijkt dat loyaliteit een belangrijke rol speelt bij de overwegingen om een melkveebedrijf te beëindigen. Boeren zijn zich ervan bewust dat ze in de lijn van de generaties staan en willen het liefst dat het bedrijf doorgaat naar de volgende generatie. Op deze manier geven ze blijk van existentiële loyaliteit. Melkveehouders geven het missen van een opvolger als belangrijkste reden om met het bedrijf te stoppen. Daarnaast kunnen leeftijd, gezondheid en financiële afwegingen ook een rol spelen. Melkveehouders zijn gehecht aan de woonplek en vaak kiezen ze bij bedrijfsbeëindiging om op de locatie te blijven wonen. De familiehistorie die verbonden is aan de plek speelt daarin mee. Ze zijn tevens in veel gevallen gehecht aan de koeien, waarbij generatielange fokkerij de verbondenheid versterkt. Bij deze verbondenheid kan er gesproken worden over verworven loyaliteit.
| Organisatie | |
| Opleiding | |
| Datum | 2025-06-24 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |
































