Hechtingsproblematiek
Onderzoek naar het begeleiden van sociaal-emotioneel jonge kinderen met hechtingsproblematiekHechtingsproblematiek
Onderzoek naar het begeleiden van sociaal-emotioneel jonge kinderen met hechtingsproblematiekSamenvatting
Deze scriptie richt zich op het omgaan met jonge kinderen met hechtingsproblematiek in het (speciaal) basisonderwijs. Uit literatuur en praktijkonderzoek blijkt dat deze kinderen zich vaak onveilig voelen in de klas, wat hun ontwikkeling belemmert. Leerkrachten voelen zich handelingsverlegen en hebben behoefte aan meer kennis en praktische handvatten.
Via een enquête en verdiepend interview op een school voor zeer moeilijk lerende kinderen is onderzocht waar deze behoefte precies ligt. Daaruit blijkt dat voorspelbaarheid, structuur en een veilige relatie essentieel zijn, maar dat concrete toepasbaarheid ontbreekt. Op basis van de resultaten is een praktijkgerichte cursus ontwikkeld. Deze cursus, inclusief hand-out, biedt theorie, praktijkvoorbeelden en tips om het leerkrachtgedrag te versterken en beter aan te sluiten bij de behoeften van leerlingen met hechtingsproblematiek. Zo worden veiligheid en ontwikkeling bevorderd.

| Organisatie | |
| Afdeling | |
| Datum | 2025-09-04 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |






























