De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Tijdelijk brugsysteem tafelcontructie

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Tijdelijk brugsysteem tafelcontructie

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Nederland heeft een complex wegennetwerk waar jaarlijks veel onderhoud en werkzaamheden aan plaatsvindt. Om verkeershinder tijdens werkzaamheden aan het wegennet tegen te gaan is het wenselijk dat de verkeersstroming ongehinderd kan voortvloeien. Als verzwaarde afstudeeropdracht zal een integraal ontwerp samengesteld worden. Hierbij is als doel een “hulptool” gemaakt om constructies snel te kunnen bepalen voor een optimaal ontwerp.

Tijdens de Minor is een rapportage van de “tafelconstructie” uitgewerkt. De rapportage gaat over het verlengen van een bestaande brug bij Nijmegen. Om ten tijde van de bouw de verkeersstroom te kunnen handhaven werd de N325 omgelegd. Dit gebeurd door naast de bestaande Waalbrug een slinger te creëren waarover het verkeer rijdt. Hierdoor kon het verkeer ongehinderd voortvloeien. Deze omlegging ligt in de uiterwaarden en gedeeltelijk boven de dijk. De constructie op grote hoogte uitvoeren was hierbij de uitdaging.

In de Minorfase is gekeken naar één specifieke situatie en locatie in het land. Er is gekeken of er een optimalisatie plaats kan vinden in de constructie zoals deze buiten is uitgevoerd door Dura Vermeer. Hierbij zijn diverse varianten bekeken en behandeld. Uiteindelijk is een keuze gemaakt. De gekozen variant is anders dan de daadwerkelijke uitgevoerde variant.

In deze fase is het meest efficiënte ontwerp bepaald voor de gegeven situatie aan de hand van een literatuurstudie en vergelijking tussen meerdere varianten. De standaard opzet van de constructie bestaat uit een betonnen plaat met de wegconstructie. Belastingen die optreden uit voertuigen en overige belastingen op het dek zal door de betonnen plaat opgenomen worden. De krachten worden afgedragen naar de kolommen door middel van stalen profielen, dit zijn de onderslagen en moerbalken. Het ontwerp is gerealiseerd met stalen kolommen welke een vaste stramienmaat van
5 x 5 m in het vierkant gehanteerd worden. Bij de gekozen situatie staat de fundering in de uiterwaarden van de Waal. Hier vinden de belastingen stromend water en ijs plaats en daarom is rekening gehouden met een grote horizontale belasting op de fundering. Het gehele ontwerp is ingevoerd in het rekenprogramma SCIA Engineer. Dit is gedaan omdat met behulp van dit programma complexer te rekenen is.

Bovenstaande uitdaging is aangegaan. De afgelopen maanden is een ontwerp bedacht dat de probleemstelling kan waarmaken. Tijdens het afstuderen staat de volgende doelstelling centraal “het ontwerpen van een efficiënte omlegging voor maximaal 2 x 2 rijstroken met een maximale snelheid van 50 km/h dat op verschillende locaties in het land, op hoogte, toepasbaar zal zijn. Dit houdt in dat er een constructie ontworpen zal worden welke op meerdere locaties van het land eenvoudig toepasbaar zal zijn.

De omlegging houdt in dat het verkeer ongehinderd via de constructie een afrit van een brug of viaduct naar de omleidingsroute heeft. Een belangrijk onderdeel hierin is de fundering geweest. Doordat het doel was de constructie op verschillende locaties in het land toe te kunnen passen is hier uitgebreid op ingegaan. Met een zelf ontwikkelde tool kunnen dergelijke constructies snel en eenvoudig ontworpen worden. Deze tool kan landelijk toegepast worden met diverse parameters zoals, afmetingen, hoogte, uitvoering en hoeveelheid staal.

Het gevolg is dat veel sneller een efficiënte oplossing bepaald kan worden en het desbetreffende bedrijf kan de basiselementen op voorraad hebben, want de constructie op de fundering is meestal hetzelfde.
Hiermee is een product op de markt gebracht dat vanaf de fundering uniform gehouden wordt en steeds hetzelfde is. Hierdoor kunnen onderdelen steeds hergebruikt worden. De aannemer kan bij soortgelijke situaties snel en gemakkelijk een efficiënt ontwerp op tafel krijgen. Met deze ontwerp tool als hulpmiddel zijn de enige factoren waarmee rekening gehouden moet worden de belastingen, locatie en voorraad van de diverse onderdelen. Hierdoor wordt er veel tijd en geld in engineering bespaard. Tevens kan er een hele snelle levering van een efficiënte constructie op locatie plaatsvinden. In deze tool zijn de huidige eisen gehanteerd. Indien de opdrachtgever afwijkt van de huidige eisen en normen, zal er in overleg een review komen van het huidige ontwerp.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Arnhem en Nijmegen
OpleidingCiviele Techniek
AfdelingAcademie Built Environment
PartnersDura Vermeer BV
Datum2016-12-20
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk