De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Demping van trillingen in schoorstenen

Demping door middel van interne materiaalwrijving

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Demping van trillingen in schoorstenen

Demping door middel van interne materiaalwrijving

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Bos Nieuwerkerk is een bedrijf dat schoorstenen maakt van aluminium en staal voor de industrie. Afhankelijk van de hoogte, diameter, wanddikte, etc. is een schoorsteen gevoelig voor dwarstrillingen ten opzichte van de windrichting. Deze trillingen zijn ongewenst omdat ze tot vermoeiingsverschijnselen kunnen leiden. Om te voorkomen dat de schoorsteen beschadigd door deze gevolgen moeten er maatregelingen worden getroffen. Een van de mogelijke oplossingen is het toepassen van een trillingdemper. Een probleem bij de trillingdempers dit nu worden toegepast is het onderhoud. Vanuit R&D is door Bos Nieuwerkerk een voorstel gedaan om een demper te onderzoeken waarbij de demping is gebaseerd op interne materiaalwrijving. Een groot voordeel van dit ontwerp is de onderhoudsarme constructie.

Tijdens het onderzoek is er met behulp van een proefopstelling gekeken naar het effect van een
variërende massa op de demping een eenzijdig ingeklemde staaf. Dit proces is herhaald voor een toepassing waarbij gebruik werd gemaakt van een rubber inklemming.

In dit rapport wordt de wiskundige theorie achter massa-veer-demper systemen behandeld om een beter begrip te krijgen de processen. Met behulp van deze kennis is er met methodisch ontwerpen een proefopstelling ontwikkeld. De resultaten van de proeven zijn geanalyseerd met behulp van datasheets in Excel. Hieruit is naar voren gekomen dat de materiaaldemping van een stalen cantilever erg laag is. In de situatie waarbij gebruik wordt gemaakt van rubber is de demping aantoonbaar hoger maar nog steeds significant lager dan de trillingdempers die momenteel worden toegepast. Indien een schoorsteen niet al te veel gedempt hoeft te worden zou de uitvoering met rubber voldoende kunnen zijn bij toepassing van een aantal dempers.

Er is een concept demper uitgewerkt waarbij theoretisch een hogere demping kan worden behaald. Er zijn echter veel onzekerheden en het wordt dan ook aangeraden om een test uit te voeren op ware grote.

Toon meer
OrganisatieDe Haagse Hogeschool
OpleidingTIS Werktuigbouwkunde
AfdelingFaculteit Technologie, Innovatie & Samenleving
PartnerBos Nieuwerkerk B.V.
Jaar2016
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk