De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

Van gesprek naar groei

Een ontwerpgericht onderzoek naar de behoefte van gedetacheerde medewerkers

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Van gesprek naar groei

Een ontwerpgericht onderzoek naar de behoefte van gedetacheerde medewerkers

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Kenonz is een detacheringsbedrijf dat personeel detacheert binnen de publieke sector.
Binnen Kenonz houdt de afdeling Leren en Ontwikkelen zich al geruime tijd bezig met het
hoe ze het ontwikkelaanbod kunnen laten aansluiten bij de behoeften van de gedetacheerde
medewerkers. De reden hiervan is dat zij merken dat de aansluiting bij georganiseerde
evenement niet altijd hoog is. Het ontwerpgerichte onderzoek richt zich op het identificeren
van deze behoefte, zodat hier beter op kan worden ingespeeld.
Dit onderzoek is vormgegeven aan de hand van de methode: Design thinking. Dit is een
ontwerpgerichte onderzoeksmethode waarbij de klant, in dit geval de gedetacheerde
medewerker, centraal staat. Deze methode is erop gericht dat er een ontwerp tot stand komt
in samenwerking met de gedetacheerde medewerkers. De methode bestaat uit 5
verschillende fasen:
- Empathize
- Define,
- Ideate,
- Prototype
- Test
Tijdens het proces is er gebruik gemaakt van een kernwerkgroep. Tijdens de empathize- en
define-fase staat het achterhalen van de behoefte centraal om vervolgens tot een
ontwerpgerichte onderzoeksvraag te komen. Deze informatie is verzameld door middel van
een focussessie. Hieruit bleek dat het huidige aanbod volstaat, de toegankelijkheid en
zichtbaarheid onvoldoende waren en dat de gedetacheerde medewerkers meer behoefte
hebben aan een persoonlijke benadering. Een ontwikkelbehoefte is immers persoonlijk.
Vanuit deze gegevens is de volgende ontwerpvraag vormgegeven:
‘Hoe kunnen we de ontwikkelbehoefte van de gedetacheerde medewerker in kaart brengen
en die vertalen naar een opleidingsplan?’
Vanuit deze ontwerpvraag zijn in de ideate-fase verschillende ideeën gegenereerd en
gecategoriseerd op basis van de hoeveelheid impact en effort. Vanuit hier heeft de
onderzoeker het ‘beste’ idee gekozen om uit te werken tot een prototype. Er is gekozen om
het idee van een persoonlijk gesprek, ook wel een ontwikkelgesprek genoemd, uit te werken
in een prototype. Door middel van een ontwikkelgesprek wordt er gekeken waar de
gedetacheerde medewerker behoefte aan heeft en word op basis daarvan een ontwikkelplan
opgesteld. Er een flowchart vormgegeven die het proces van het ontwikkelgesprek
weergeeft. Daarnaast is er een gesprekshandleiding vormgegeven voor de contactpersoon
vanuit Kenonz. Met samenvatting in het Engels. Includes a summary in English.

Toon meer
Organisatie
Opleiding
Afdeling
PartnerKenonz te Zwolle
Datum2025-03-23
Type
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk