De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

Samen tegen eenzaamheid bij jongeren met een lvb

Een advies voor een innovatief platform voor het versterken van sociale verbinding

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samen tegen eenzaamheid bij jongeren met een lvb

Een advies voor een innovatief platform voor het versterken van sociale verbinding

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Management samenvating
Uit onderzoek van Join Us blijkt dat jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB) twee keer zo
vaak gevoelens van eenzaamheid ervaren als jongeren uit de algemene bevolking (Van der Kooij et al.,
2024). Medewerkers vanCosis die werkenmet deze groepjongeren signaleren deze uitdagingenen ervaren
dat sociale interacties voor deze doelgroep complex zijn. Bovendien stuiten zij vaak op drempels bij het
bieden van effectieve ondersteuning op dit gebied. Cosis heeft ons de opdracht gegeven om de kijken naar
een mogelijk hulpmiddel bij het probleem. Het product sluit aan bij de missie van Cosis; het bevorderen
van het welzijn en de sociale participatie.
Samen met onze opdrachtgever vanuit Cosis hadden wij als doelstelling om onderzoek te doen naar een
mogelijk hulpmiddel voor de jongeren, dat ze samenmet de medewerkersvan Cosis kunnen gebruiken. Het
uiteindelijkeproduct is een advies met onderbouwingvoorhet ontwikkelenvaneen platformop het intranet
van Cosis. Op dit online platform kunnen de jongeren, samen met een begeleider van Cosis, een vragenlijst
invullen met daarin hun hobby’s, interesses en wat zij zoeken in een vriendschap. Hierbij is het visueel
maken van de hobby's en interesses een mogelijkheid. Hierna kan de begeleider samen met het jongere
contact opnemen met de begeleider van de andere jongere met bijvoorbeeld dezelfde wensen en behoeftes
in een vriendschap. De begeleiders kunnen dan samen met de jongeren afspraken maken over hoe het con-
tact eruit gaat zien. De bedoeling is dat de jongeren in dit proces goed worden begeleid, maar dat ze ook
eigen regie behouden over met wie ze contact willen opnemen en hoe het contact eruit gaat zien.
Ons onderzoek is gestart met de discover- en definefase vanuit het Double Diamond-model (Design Coun-
cil, 2007), waarin een probleemanalyse op micro-, meso- en macroniveau is uitgevoerd, gebaseerd op lite-
ratuurstudie en veldonderzoek. De stakeholders die we hebben betrokken bij ons onderzoek zijn: jongeren
met een LVB, ouders, LVB-ervaringsdeskundigen, begeleiders van Cosis, leerkrachten binnen het speciaal
onderwijs, begeleiders van ambulant KJG, de afdeling communicatie binnen Cosis, onze opdrachtgever en
de afdeling KKO binnen Cosis. Uit de probleemanalyse is gebleken dat er een grote behoefte is aan de
ontwikkelingvan eenproduct dat bijdraagt aan het bevorderenvansociale contacten. Het product voordeze
groep jongeren moet veilig en gebruiksvriendelijk worden ontwikkeld, passend bij hun belevingswereld.
Tijdens het onderzoek is gekeken vanuit verschillende disciplines en expertises, wat heeft bijgedragen aan
het uiteindelijke product. Dit heeft gezorgd voor een breed perspectief op wensen en behoeften en vergroot
de draagkracht van het advies.
Tijdens de develop- en deliverfase (Design Council, 2007), is er gekeken naar de best practices en zijn er
verschillende productideeën opgehaald vanuit het werkveld, die zijn getest. Tijdens de testrondes van het
prototype hebben stakeholders feedback kunnen geven op de gebruiksvriendelijkheid van het platform en
de vragenlijst. Deze feedback is meegenomen in het uiteindelijke eindproduct. In het onderzoek is ook de
afdeling communicatie betrokken om de mogelijkheden voor het implementeren van het eindproduct te
onderzoeken.
Een online platform binnen het Cosisnet werkt ook bevorderlijk voor het interdisciplinair samenwerken.
Het product kan Cosis-breed aangeboden worden en is daarom beschikbaar voor alle medewerkers en jon-
geren vanuit de verschillende clusters binnen Cosis. De begeleiders ontmoeten elkaar ook via dit platform,
waardoor een samenwerking ontstaat om de jongeren die deelnemen goed te kunnen blijven ondersteunen.
Ouders kunnen ook meegenomen worden in het proces; dit is afhankelijk van de hulpvraag en de leeftijd
4
van de jongeren. Ouders zijn belangrijk; waar een begeleidingstraject soms stopt, blijven ouders en zullen
daarom een belangrijke rol blijven vervullen in het ondersteunen en stimuleren van hun kind bij sociale
interacties.
Door middel van interviews en gesprekken in het speciaal onderwijs is er gekeken naar de mogelijkheden
voor samenwerking tussen onderwijs en zorg. De opgehaalde informatie hebben we niet verder uitgewerkt
in ons onderzoek, maar wel meegenomen in de aanbevelingen.
Het platform sluit aan bij de behoeften van de jongeren, namelijk het vergroten van hun sociale netwerk en
het aangaan vansociaal contact op eenveilige en betrouwbare manier,in samenwerkingmet de begeleiders.
Het uiteindelijke conceptproduct dat wij hebbenontwikkeldondersteunt de jongeren, maar biedt tegelijker-
tijd een hulpmiddel voor dehulpverlenerom hente ondersteunenbij dezehulpvraag. Het product stimuleert
ook oudersbetrokkenheid en interdisciplinair samenwerken. Het sluit aan bij de kernwaarden van sociaal
werk, zoals inclusie, empowerment en participatie. Het helpt de jongeren hun sociale vaardigheden te ver-
sterken, terwijl zij de eigen regie behouden.

Toon meer
Organisatie
Opleiding
Afdeling
PartnerStichting Cosis
Datum2025-01-07
Type
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk