Uitblijven van het gebruik bij e-module: Evaluatie en onderzoek naar de e-module ‘Kieskeurig-Stage’
Uitblijven van het gebruik bij e-module: Evaluatie en onderzoek naar de e-module ‘Kieskeurig-Stage’
Samenvatting
Het Lectoraat Rehabilitatie van de Hanzehogeschool heeft de e-module ‘Kieskeurig-Stage’ ontwikkeld om studenten te ondersteunen bij het vinden van een passende stage. Deze e-module is voortgekomen uit de behoefte aan meer begeleiding bij het vinden van een stage. Ondanks deze behoefte wordt de e-module, buiten een kleine pilotgroep, nauwelijks gebruikt. Dit onderzoek richt zich op het identificeren van factoren die het gebruik van de e-module belemmeren en biedt aanbevelingen om het gebruik te stimuleren.
Voor dit onderzoek is de Decomposed Theory of Planned Behavior van Taylor en Todd (1995) toegepast. Er zijn semigestructureerde interviews afgenomen onder verschillende groepen, waaronder studenten die de e-module hebben gemaakt, studenten die niet bekend zijn met de e-module, en studiebegeleiders. Uit de resultaten komen drie belangrijke belemmeringen naar voren: onbekendheid met de e-module, gebrekkige informatievoorziening en de vereiste tijdsinvestering.
Veel studenten blijken niet op de hoogte te zijn van het bestaan van de e-module, vaak doordat de informatie niet goed is verspreid via officiële kanalen zoals Blackboard of e-mail. De e-module wordt bovendien niet actief aanbevolen door studiebegeleiders. Studiebegeleiders denken vaak zelf voldoende ondersteuning te kunnen bieden. Daarnaast vormt de tijdsinvestering voor veel studenten een drempel, met name studenten die al veel studieverplichtingen hebben.
Uit het onderzoek blijkt dat het gebrek aan bekendheid de belangrijkste reden is voor het beperkte gebruik van de e-module. Studenten geven aan dat zij meer geneigd zouden zijn om de e-module te gebruiken als ze beter geïnformeerd waren over de voordelen, zoals een grotere kans op een geschikte stageplek. Positieve sociale invloed, waarbij medestudenten meer impact hebben dan studiebegeleiders, kan eveneens de bereidheid om de e-module te volgen vergroten.
Om het gebruik van de e-module te stimuleren, wordt aanbevolen de informatievoorziening te verbeteren via platforms als de online leeromgeving Blackboard en e-mail. Ook wordt aangeraden studiebegeleiders beter te informeren over de voordelen van de e-module. Daarnaast zou het aanmeldproces eenvoudiger moeten worden, en het gevoel van stagnering door het moeten wachten op feedback van derden moeten worden verminderd.
Ten slotte wordt voorgesteld om in vervolgonderzoek kwantitatieve methoden te gebruiken en een grotere steekproef te nemen om meer inzicht te krijgen in de factoren die het gebruik van de e-module verder kunnen bevorderen. Met samenvatting in het Engels. Includes a summary in English.
| Organisatie | |
| Opleiding | |
| Afdeling | |
| Datum | 2024-11-04 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |
































