Van Score naar Success
Een onderzoek naar het evaluatieproces van Playing for Success GroningenVan Score naar Success
Een onderzoek naar het evaluatieproces van Playing for Success GroningenSamenvatting
Hoewel kinderen in Nederland tot de gelukkigste kinderen ter wereld behoren, kampt meer dan 15% van de leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs in met sociaal-emotionele problemen (De Kort, 2020). Het programma van Playing for Success helpt deze leerlingen sociaal-emotioneel te groeien, wat zowel op school als thuis positieve effecten heeft (PFS, 2021). Een lessenreeks bij Playing for Success duurt 10 tot 12 bijeenkomsten. Deze eindopdracht is uitgevoerd in opdracht van locatie Groningen, waar na iedere bijeenkomst een evaluatie per leerling wordt geschreven. De opdrachtgever vraagt zich af of het huidige evaluatieformat wel volstaat, of het mogelijk is om het evaluatieproces minder arbeidsintensief vorm te geven en of het huidige format voldoende ondersteunend is voor de leerlingen en hun ouders, leerkrachten en/of intern begeleiders.
Wij hebben onderzocht hoe de huidige situatie wordt ervaren en hoe de gewenste situatie eruitziet bij de medewerkers van Playing for Success Groningen en de ouders, leerkrachten en intern begeleiders van de leerlingen die deelnamen in schooljaar 2023-2024. Hieruit is gebleken dat er behoefte is aan verbetering in het evaluatieproces op onder andere de gebieden lagere administratieve last voor de medewerkers, aandacht voor het persoonlijke leerdoel van de leerling en meer cohesie tussen de evaluaties van de speelrondes om de voortgang van de leerling inzichtelijker te maken.
De doelstelling van deze eindopdracht is om een advies of een beroepsproduct te ontwikkelen waarbij stagiaires en coaches van Playing for Success een betere terugkoppeling/evaluatie kunnen geven aan ouders, leerkrachten en/of ib’ers.
Om deze doelstelling te behalen hebben wij deskresearch en fieldresearch uitgevoerd om de ontwerpeisen van het beroepsproduct te verzamelen. Uit dit onderzoek is gebleken dat het beroepsproduct gericht moet zijn op kwaliteit en resultaten voor de leerling. Het moet gebruiksvriendelijk en eenvoudig in gebruik zijn. Daarnaast moet het voor zowel de leerling als de ouder(s) begrijpelijk zijn. Het moet ruimte bieden voor de kennis en ervaring van de professional, waarbij enkel relevante gegevens worden verzameld en bewaard volgens de Algemene verordening gegevensbescherming.
Er is behoefte aan een duidelijke, logische structuur met ruimte voor voortgangsmonitoring en aandacht voor het persoonlijke leerdoel is essentieel. Het beroepsproduct dient concrete informatie te bieden en een positieve, eerlijke formulering te hebben. De administratieve last moet worden verlaagd door herhaling te voorkomen. Hiernaast moet de samenhang en verbinding tussen wekelijkse evaluaties worden bevorderd, met het persoonlijke leerdoel als centrale kern.
Op basis van de ontwerpeisen hebben wij er een nieuw evaluatieformat ontwikkeld. Om dit evaluatieformat succesvol te implementeren zijn er aanbevelingen gedaan. Ten eerste hebben wij een implementatieplan beschreven met focus op het creëren van een positieve houding tegenover de innovatie en investeren in landelijke samenwerking. Ten tweede bevelen wij aan om aandacht te besteden aan het ondersteunen van nieuwe stagiairs bij het schrijven van de evaluaties en om feedback op de evaluaties zowel schriftelijk als mondeling te geven. Ten derde is het van belang om de evaluatieformats versleuteld te verzenden wanneer deze worden gedeeld met de ouders, leerkrachten en ib'ers. Ten vierde bevelen wij aan om aandacht te besteden aan de samenwerkingsrelatie en het contact met de ouders, leerkrachten en ib'ers, omdat er uit het onderzoek is gebleken dat daar behoefte aan is vanuit die doelgroep. Ten slotte bevelen wij aan om meer cohesie te creëren tussen de landelijke wekelijkse evaluaties van de Playing for Success leercentra, om de gelijkwaardige behandeling van de leerlingen te bevorderen.
| Organisatie | |
| Opleiding | |
| Afdeling | |
| Partner | Playing for Succes Groningen te Groningen |
| Datum | 2025-01-07 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |






























