Digitale inclusie in het Clockhuysplein Haren
Digitale inclusie in het Clockhuysplein Haren
Samenvatting
De toenemende digitalisering van de samenleving vereist steeds meer digitale
vaardigheden van mensen. Veel senioren hebben moeite met het ontwikkelen van deze
vaardigheden. Zij beschikken vaak over minder ervaring, motivatie en apparatuur om
hun digitale vaardigheden te verbeteren, waardoor ze niet goed meekomen in de
samenleving. Zonder ondersteuning kan digitalisering ertoe leiden dat senioren verdere
achterstand oplopen en de bestaande digitale ongelijkheid toeneemt. Daarom is het
belangrijk om senioren actief te ondersteunen bij het versterken van hun digitale
vaardigheden.
Het Clockhuysplein Haren houdt zich bezig met het verbeteren van de digitale
vaardigheden van senioren. Ook zij ervaren een kloof tussen de digitale zelfredzaamheid
die verwacht wordt van senioren en hoe digitaal zelfredzaam senioren zijn. Het
Clockhuysplein wil senioren ondersteunen in het verbeteren van hun digitale
vaardigheden, aan de hand van hulpmiddelen die in een eerder semester door
studenten zijn ontwikkeld. Dit heeft geleid tot de volgende onderzoeksvraag: ‘Hoe
kunnen we de ondersteunende hulpmiddelen implementeren om de digitale vaardigheid
van de senioren die het Clockhuysplein Haren bezoeken te verbeteren?’.
Om de onderzoeksvraag te beantwoorden is gebruik gemaakt van Design Thinking, een
methode die geschikt is voor het oplossen van praktijkgerichte vraagstukken. In de
Empathize fase is door middel van literatuuronderzoek, interviews en Empathy Mapping
informatie verzameld. Hieruit bleek dat senioren het Clockhuysplein ervaren als een
veilige en vertrouwde plek. De ondersteunende hulpmiddelen werden als positief
ervaren. Toch was er bij digitale vaardigheden behoefte aan persoonlijke ondersteuning.
In de Define fase zijn er een mindmap en ontwerpeisen ontwikkeld. Ook is de
onderzoeksvraag heroverwogen. De vraag was nog steeds passend bij het onderzoek,
waardoor hij ongewijzigd bleef. In de Ideate fase zijn interviews en een creatieve sessie
gehouden, waar aan de hand van het stellen van de HKW-vraag, de Popcorn methode en
de COCD-box ideeën zijn bedacht. Uiteindelijk zijn er drie prototypes ontwikkeld in de
prototype fase, namelijk een poster, vaardigheidstest en aanbevelingenlijst. Deze
Prototypes vormen samen een stevige basis voor het verbeteren van de digitale
ondersteuning van senioren binnen het Clockhuysplein. Binnen dit onderzoek is het niet
gelukt om de testfase uit te voeren. De aanbeveling is om het product in de praktijk te
zetten en eventueel te verbeteren aan de hand van feedback.
Design Thinking bood ruimte voor creativiteit en betrokkenheid, maar vroeg ook om
duidelijke structuur en reflectie. De kracht van het onderzoek en de methode lag onder
andere in de diversiteit van perspectieven, de afstemming met deelnemers en de
effectieve methodes die ingezet zijn in de Empathize en Ideate Fase. Dit leidde tot
waardevolle, praktijkgerichte ideeën en prototypes die goed aansluiten bij de behoeften
van de doelgroep, senioren. Met samenvatting in het Engels. Includes a summary in English.
| Organisatie | |
| Opleiding | |
| Afdeling | |
| Partner | Clockhuysplein te Haren (Gr.) |
| Datum | 2025-06-26 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |
































