De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

Het assessment onder de loep

Een kritische blik op het verbeteren van assessmentprocessen

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Het assessment onder de loep

Een kritische blik op het verbeteren van assessmentprocessen

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Hoe mensen functioneren binnen organisaties wordt beïnvloed door een samenspel van factoren, namelijk hun competenties, persoonlijkheid, behoeften, waarden en attitudes (Alblas en Wijsman, 2022). Assessments bieden een manier om deze factoren te meten (Alblas & Wijsman, 2022; Seegers, 2006; Verhoeven, 2018). Wanneer assessments zorgvuldig worden ontwikkeld en uitgevoerd heeft het een sterke voorspellende waarde voor arbeidssucces (Verhoeven, 2018). Organisaties gebruiken assessments in hun wervings- en selectieprocessen en ze worden veel ingezet voor ontwikkelvraagstukken. Ook spelen assessments een belangrijke rol in loopbaanbegeleiding (Alblas & Wijsman, 2022; Seegers, 2006; Verhoeven, 2018).
Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van een assessmentbureau, met als doel het evalueren en verbeteren van het assessmentproces. De centrale onderzoeksvraag luidt: ‘Welke verbeteringen kunnen worden aangebracht in het assessmentproces om de kwaliteit van het assessment te optimaliseren?’. Er is specifiek gekeken naar de probleemanalyse, psychologische tests en de rollenspellen. Andere assessmentonderdelen zijn achterwege gelaten.
De dataverzameling bestond uit een combinatie van literatuuronderzoek en fieldresearch via tien semigestructureerde interviews met oud-deelnemers van de assessments. De data uit de interviews, gebaseerd op een theoretisch kader, zijn deductief geanalyseerd en vergeleken met inzichten uit de literatuur. Door deze vergelijking is inzicht verkregen in de mate waarin het huidige assessmentproces voldoet aan de vastgestelde kwaliteitsstandaarden en waar mogelijke verbeterpunten liggen. Op basis van deze informatie is een advies uitgebracht voor het verbeteren van de dienstverlening.
De bevindingen tonen dat beoordelingsfouten kunnen worden verminderd, de probleemanalyse verbreed, en psychologische tests verbeterd, met alternatieve aanbevelingen voor betere validiteit. Rollenspellen sluiten grotendeels aan bij functies, maar kunnen verder worden verfijnd. Het advies bevat concrete aanbevelingen om de kwaliteit en effectiviteit van assessments te verhogen.
De assessments werden over het algemeen erg positief beoordeeld. Wel tonen de bevindingen er ruimte is voor verbetering in alle onderzochte onderdelen. Er kan meer aandacht worden besteedt aan het minimaliseren van beoordelingsfouten en in de probleemanalyse kunnen meer zaken over de kandidaat worden uitgevraagd. De huidige psychologische tests bieden waardevolle inzichten in de vaardigheden en persoonlijkheid van de kandidaten, maar scoren bijna allemaal onvoldoende op criteriumvaliditeit. Er zijn aanbevelingen gedaan voor andere tests. Tot slot bleken de kandidaten de rollenspellen niet altijd even goed aan te vinden sluiten en zijn aanbevelingen gedaan om hier verbetering in aan te brengen. Met samenvatting in het Engels. Includes a summary in English.

Toon meer
Organisatie
Opleiding
Afdeling
PartnerIris haaksma, adviesbureau voor assessments en loopbaanadvies
Datum2025-01-06
Type
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk