Nieuwe Start, Nieuwe Kracht: Professionele Begeleiding van cliënten met een licht verstandelijke beperking (LVB) bij een ingrijpende verhuizing naar een nieuwe dagbestedingslocatie
Een onderzoek naar hoe professionals cliënten met een licht verstandelijke beperking kunnen begeleiden bij een ingrijpende verhuizing naar een nieuwe dagbestedingslocatieNieuwe Start, Nieuwe Kracht: Professionele Begeleiding van cliënten met een licht verstandelijke beperking (LVB) bij een ingrijpende verhuizing naar een nieuwe dagbestedingslocatie
Een onderzoek naar hoe professionals cliënten met een licht verstandelijke beperking kunnen begeleiden bij een ingrijpende verhuizing naar een nieuwe dagbestedingslocatieSamenvatting
Dit onderzoek werd uitgevoerd binnen de context van een verhuizing naar een nieuwe dagbestedingslocatie voor cliënten met een lichtverstandelijke beperking, autisme en/of ADHD tussen de 15 en 25 jaar. Vanwege de onrust en onzekerheid, die een verhuizing met zich meebrengt specifiek voor deze doelgroep, vereist de verhuizing een gestructureerde voorbereiding en begeleiding. De doelstelling van het onderzoek luidde: het bieden van handvaten aan groepsbegeleiders van Philadelphia om de ondersteuning van cliënten met een LVB, autisme en/of ADHD rondom de verhuizing naar een nieuwe dagbestedingslocatie te optimaliseren, zodat deze zo soepel en stressvrij mogelijk verloopt.
Uit onze onderzoeksresultaten bleek dat het verbeteren van structuur, het bieden van meer overzicht en emotionele ondersteuning van groot belang waren voor cliënten op de dagbestedingslocatie. Deze resultaten zijn tot stand gekomen door middel van kwalitatief onderzoek, waarbij input werd verzameld van werknemers en cliënten.
Daarnaast is er door middel van literatuuronderzoek informatie verzameld over de doelgroep jongeren met een LVB en de factoren die een rol spelen bij grote veranderingen, zoals de verhuizing naar een nieuwe locatie. Hieruit kwam naar voren dat effectieve communicatie, een gestructureerde aanpak en een stapsgewijze overgang van groot belang zijn om cliënten te helpen zich aan te passen in nieuwe situaties. Deze inzichten vormden een belangrijke basis voor de ontwikkeling van een passend product.
Op basis van de doelstelling is het ontwikkelingsproces uitgevoerd in drie fasen: analyse, formulering van oplossingen en het ontwikkelen en testen van het product. Uit een brainstormsessie met medewerkers bleek dat een stappenkaart en doelenkaart mogelijk goede hulpmiddelen konden zijn. Vervolgens werd het product verder ontwikkeld en in twee evaluatierondes bijgesteld aan de hand van feedback. De uiteindelijke versie, de doelgerichte stappenkaart met een handleiding voor medewerkers, werd geïmplementeerd op de eerste dag van de verhuizing.
Medewerkers gebruikten de doelgerichte stappenkaart in de praktijk om behoeften van cliënten te registreren en hier direct op in te spelen. Na afloop is het gebruik van de doelgerichte stappenkaart geëvalueerd aan de hand van de ingevulde kaarten en terugkoppeling van medewerkers. Uit deze evaluatie bleek dat de doelgerichte stappenkaart een waardevol hulpmiddel is bij de begeleiding van cliënten tijdens deze stressvolle periode. Het biedt structuur, rust, overzicht en ondersteunt medewerkers bij het systematisch in kaart brengen van de behoeften van cliënten. Dit vereenvoudigt het proces voor zowel cliënten als begeleiders.
Het wordt aanbevolen om de doelgerichte stappenkaart periodiek te evalueren en waar nodig aan te passen op basis van feedback van medewerkers en cliënten. Zo blijft de effectiviteit van het hulpmiddel gewaarborgd en blijft het actueel voor toekomstige verhuizingen. Daarnaast kan het nuttig zijn om de formulering van de vragen verder af te stemmen op de behoeften van cliënten en het hulpmiddel in een eerder stadium van het verhuisproces in te zetten, om de cliënten beter voor te bereiden op de verhuizing naar een nieuwe locatie.
| Organisatie | |
| Opleiding | |
| Afdeling | |
| Partner | Philadelphia Philadelphia ’t Blauwbörgje te Groningen |
| Datum | 2025-05-20 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |
































