De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

Het verbeteren van de voorbereiding op het voortgezet onderwijs

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Het verbeteren van de voorbereiding op het voortgezet onderwijs

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Veel jongeren vinden de overstap van de basisschool naar de middelbare school spannend. Ze
krijgen te maken met nieuwe mensen, vakken en verantwoordelijkheden, terwijl ze midden in de
puberteit zitten. Het jongerenwerk van Amaryllis Leeuwarden ziet dat zij in deze overgangsfase vaak
onvoldoende in beeld is bij scholen en jongeren. Daarom luidde de centrale ontwerpvraag van dit
onderzoek: Hoe kan een interventie worden ontworpen voor het jongerenwerk van Amaryllis
Leeuwarden, zodat zij jongeren uit groep acht kunnen ondersteunen bij een goede voorbereiding op
het voortgezet onderwijs?
Voor dit onderzoek is gebruikgemaakt van de Design Thinking methode, die bestaat uit vijf fases:
empathize, define, ideate, prototype en test. In elke fase zijn inzichten verzameld via enquêtes
onder brugklassers, Empathy Mapping met leerlingen uit groep acht, interviews met professionals
en literatuuronderzoek.
De resultaten laat zien dat jongeren vooral behoefte hebben aan praktische voorbereiding (zoals
schoolspullen en fietsroutes), een gevoel van veiligheid, sociale steun en duidelijke informatie. Ook
blijkt dat ouders, basisscholen en vrienden belangrijke informatiebronnen zijn, maar dat het
jongerenwerk vrijwel niet genoemd wordt als hulpbron.
Op basis van bovenstaande inzichten is een interventie voor het jongerenwerk van Amaryllis
ontwikkeld in de vorm van een draaiboek voor het programma New Horizon Kids. Dit programma
bestaat uit bijeenkomsten waarin jongeren kennismaken met het jongerenwerk, elkaar en het
voortgezet onderwijs. Het programma bevat informatieve en verbindende activiteiten, waardoor
jongeren zich beter voorbereid en zelfverzekerder voelen.
Het onderzoek toont aan dat jongeren gebaat zijn bij laagdrempelige en toegankelijke ondersteuning
voorafgaand aan de overstap naar het voortgezet onderwijs. Het jongerenwerk kan hierin een
waardevolle rol spelen, mits zij eerder in beeld komen bij basisscholen en jongeren. Door
interventies zoals het programma voor New Horizon Kids structureel in te zetten, kan het
jongerenwerk bijdragen aan een soepelere overgang, meer vertrouwen bij jongeren en betere
samenwerking met het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Met samenvatting in het Engels. Includes a summary in English.

Toon meer
Organisatie
Opleiding
Afdeling
PartnerJongerenwerk Amaryllis Leeuwarden
Datum2025-06-02
Type
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk