'Pittig' gedrag in de klas
Een ontwerpgericht onderzoek naar een effectieve training voor het omgaan met 'pittig' gedrag in de klas.'Pittig' gedrag in de klas
Een ontwerpgericht onderzoek naar een effectieve training voor het omgaan met 'pittig' gedrag in de klas.Samenvatting
Dit onderzoek richtte zich op het ontwerpen van een interactieve training voor stagiairs (18
tot 25 jaar) van verschillende opleidingen binnen de organisatie Cross Your Borders. Het
doel van de training is om de kennis, inzicht en de vaardigheden van de stagiairs met
betrekking tot internaliserend en externaliserend (‘pittig’) gedrag in de klas te vergroten,
zodat zij ‘pittig’ gedrag beter te kunnen managen en de sfeer, orde en het leerproces van
leerlingen tijdens burgerschapsprojecten op middelbare- en mbo scholen beter kunnen
waarborgen. Tijdens dit onderzoek is gebruik gemaakt van het didactisch model van De
Galan voor het ontwerpen van een effectieve training.
Om de huidige en gewenste praktijksituatie in kaart te brengen zijn kwalitatieve
onderzoeksmethoden toegepast. Deze onderzoeksmethoden omvatten observaties tijdens
burgerschapsprojecten, interviews met stagiairs en interviews met docenten. Uit een analyse
van de resultaten van de observaties en interviews, zijn gewenste gedragingen naar voren
gekomen, die stagiairs nodig hebben om de praktijk beter te kunnen managen. Bij deze
gewenste gedragingen zijn vervolgens modellen uit de wetenschappelijke literatuur gezocht
en is een selectie gemaakt van de onderdelen die terugkomen in de training. Vervolgens zijn
leerdoelen en geschikte werkvormen bedacht en zijn de onderdelen uitgewerkt in een
trainershandleiding.
De conclusie laat zien dat een training, waarin stagiairs leren en handvatten krijgen over de
invloed van hun eigen houding op het gedrag van leerlingen, het belang van een goede band
opbouwen met leerlingen en het nagaan van een gerichte methode voor het aanspreken van
leerlingen, de stagiairs beter in staat stelt om ‘pittig’ gedrag in de klas effectiever te
managen. Door stagiairs in de training te laten oefenen met de modellen die horen bij elk
onderdeel en verschillende werkvormen toe te passen met veel praktijk situaties, kunnen zij
de geleerde vaardigheden meteen toepassen in de praktijk. Met samenvatting in het Engels. Includes a summary in English.
| Organisatie | |
| Opleiding | |
| Afdeling | |
| Partner | Cross your borders te Nijmegen |
| Datum | 2024-11-04 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |
































