De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Praktijkonderzoek naar het effect van schrijven van een PMT dagboek

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Praktijkonderzoek naar het effect van schrijven van een PMT dagboek

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

ACHTERGROND – patiënten die opgenomen zijn in het Nederlands Astmacentrum Davos (NAD) vinden het lastig om nieuwe vaardigheden, kennis en gedragspatronen, welke ze geleerd hebben bij psychomotorische therapie (pmt), toe te passen wanneer ze terug in Nederland zijn. Uit literatuurstudie blijkt dat het schrijven in therapie kan helpen om de transfer naar de thuissituatie te bevorderen.
DOEL – onderzoeken wat de effecten zijn van het schrijven van een therapiedagboek bij een pmt- traject op de transfer naar Nederland van patiënten die opgenomen zijn geweest in het NAD.
METHODE – vergelijkend effectonderzoek waarbij de AQLQ(S) en aanvullende vragen welke gerelateerd zijn aan het pmt- traject, gebruikt zijn als meetinstrumenten.
RESULTATEN –de experimentele groep scoort niet beter op de AQLQ(S) ten opzichte van de controlegroep. Wel lezen de meeste deelnemers uit de experimentele groep terug in hun dagboek. Deze deelnemers hebben een mindere terugval in kwaliteit van leven bij de follow-upmeting ten opzichte van de eindmeting in vergelijking met de andere deelnemers.
CONCLUSIE – uit dit onderzoek blijkt niet dat het schrijven tijdens therapie zelf een positieve invloed heeft op de transfer, maar wel dat het dagboek als anker fungeert voor de patiënten.
TREFWOORDEN – psychomotorische therapie, therapiedagboek, kwaliteit van leven, transfer

Toon meer
OrganisatieHogeschool Windesheim
OpleidingPsychomotorische Therapie en Bewegingsagogie
AfdelingDomein Bewegen en Educatie
PartnersHogeschool Windesheim
Datum2014-01-01
TypeBachelorscriptie
TaalEngels

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk