De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De implementatie van competentiegericht werken

hoe kan het competentiegericht werken geïmplementeerd worden op de oeverloper 91?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

De implementatie van competentiegericht werken

hoe kan het competentiegericht werken geïmplementeerd worden op de oeverloper 91?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

De aanleiding van dit onderzoek is de invoering van het competentiegericht werken binnen Vitree. Het competentiegericht werken moet binnen heel Vitree geïmplementeerd worden, hiervoor krijgen de werknemers een cursus om te leren hoe zij competentiegericht kunnen werken. Vervolgens wordt van het team verwacht dat zij deze methodiek gaan inzetten op de groep, dit gebeurt aan de hand van een borgingsplan wat gemaakt wordt door de gedragsdeskundige en teammanager. Het probleem is dat het team de methodiek dus op de groep moet gaan inzetten, maar hoe pak je dit aan bij jongere met een verstandelijke beperking? En waar moeten we beginnen?

Vanuit deze vragen komt de doelstelling naar voren om een manier te vinden om deze methodiek op de groep te implementeren en daarbij rekening te houden met de beperkingen van de cliënten.

De onderzoeksvraag: Hoe kan het competentiegericht werken geïmplementeerd worden op de oeverloper 91?

Om tot een antwoord op de onderzoeksvraag te komen zijn de volgende deelvragen van belang:

- Wat is competentiegericht werken?
- Hoe heeft de instelling bedacht dat dit geïmplementeerd wordt?
- Hoe heeft het implementatieteam de methodiek toepasbaar gemaakt
- Wat vraagt de implementatie van het team op de oeverloper?
- Wat is de huidige situatie op het gebied van competentiegericht
werken op de Oeverloper 91?
- Is het borgingsplan van de gedragsdeskundige en de teammanager
voldoende/ toereikend voor een goede implementatie?

In dit rapport wordt een instellingsbreed plan teruggebracht naar een werkbaar plan voor een 24-uurs behandellocatie en wel de oeverloper 91. In de hoofdstukindeling hieronder is te zien hoe dit is aangepakt.

Het eerste deel van dit rapport is een literatuurhoofdstuk. Hierin staat beschreven voor welke instelling het onderzoek gedaan wordt, namelijk Vitree en wat deze instelling voor doelstellingen heeft met een koppeling naar het competentiegericht werken. Daarnaast wordt het competentiegericht werken uitgelegd in hoofdstuk 1.2 . Vervolgens is er een omschrijving gegeven van de doelgroep op de oeverloper 91 en wordt uitgelegd waarom het competentiegericht werken bij deze doelgroep past. In hoofdstuk 1.4 wordt dieper ingegaan op de implementatie en hoe Vitree bedacht heeft dat dit uitgevoerd moet worden. Het tweede deel van het rapport is een beschrijving van het praktijkgedeelte van het onderzoek. Hierin wordt een schets gemaakt van de huidige situatie gevolgd door de resultaten van de afgenomen interviews. Het derde deel is een weergave van de conclusies van het onderzoek, gevolgd door de aanbevelingen die op basis van de resultaten en conclusies gemaakt worden.

Tot slot kunt u alle literatuur die voor dit onderzoek gebruikt is terug vinden in de literatuurlijst en in de bijlagen kunt u alle relevante achtergrondinformatie, literatuur en interviews vinden.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Windesheim
AfdelingSocial Work
PartnerDe oeverloper 91 te Dronten
Jaar2011
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk