Aardappel-selectierobot
Aardappel-selectierobot
Samenvatting
Het onderzoek brengt in kaart welke factoren bepalen of Nederlandse pootaardappeltelers een aardappelselectierobot willen invoeren. Via literatuurstudie, interviews en een enquête zijn interne (bedrijfsgrootte, leiderschap, personeel & middelen) en externe factoren (technologische ondersteuning, subsidies, regelgeving) geanalyseerd. Resultaten tonen dat arbeidsbesparing en virusbeheersing de sterkste drijfveren zijn, terwijl technische complexiteit en hoge investeringskosten belangrijkste barrières vormen. Bedrijven met groter areaal en een duidelijke innovatie-strategie blijken significant adoptiegerichter dan kleinere of traditionelere bedrijven. Ook blijkt dat samenwerking in de keten – bijvoorbeeld met NAK en leveranciers – de adoptiekans verhoogt, maar nog beperkt wordt benut. Het onderzoek besluit met aanbevelingen voor robotleveranciers en beleidsmakers om financiële prikkels en demonstratiepilots te versterken en voor telers om scholing en procesoptimalisatie te prioriteren.

| Organisatie | |
| Afdeling | |
| Partner | Aeres Hogeschool Dronten |
| Datum | 2025-07-08 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |






























