De sociale inclusie van stagiaires met autisme : Een kwalitatief onderzoek naar obstakels en mogelijkheden voor stagiaires met autisme.
De sociale inclusie van stagiaires met autisme : Een kwalitatief onderzoek naar obstakels en mogelijkheden voor stagiaires met autisme.
Samenvatting
Dit onderzoek richt zich op de obstakels die stagiaires met autisme ervaren bij het zoeken en lopen van een stage. Door middel van zes interviews is onderzocht welke knelpunten zij tegenkomen en hoe professionals en stageorganisaties dit ervaren.
Dit onderzoek toont aan aan dat een gebrek aan kennis over autisme leidt tot vooroordelen, misverstanden en onvoldoende begeleiding, hetgeen bij stagiaires gevoelens van angst en onzekerheid veroorzaakt. Daarnaast komt stagediscriminatie weinig aan bod in onderzoeken, omdat de focus vaak ligt op andere vormen van discriminatie. Ook blijkt segregatie een probleem, omdat studenten met autisme vaak al vroeg gescheiden worden van het reguliere onderwijs, waardoor de kloof met de arbeidsmarkt groter wordt. Bovendien ervaren zij extra uitdagingen tijdens stages, zoals moeite met veranderingen en onduidelijkheid over verwachtingen en sociale interacties.
Ondanks deze obstakels groeit de aandacht voor autisme en worden er meer beleidsstukken opgesteld om stagediscriminatie tegen te gaan. Toch is verdere actie nodig om inclusie te bevorderen. Als beroepsproduct is een podcast ontwikkeld waarin stagiaires, professionals en betrokkenen hun ervaringen delen. Dit draagt bij aan meer bewustwording en kennis over de uitdagingen van stagiaires met autisme, met als doel een inclusievere samenleving te creëren.

| Organisatie | |
| Opleiding | |
| Afdeling | |
| Datum | 2025-02-18 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |






























