De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

Rome in Blokken

Open access

Rome in Blokken

Open access

Samenvatting

Voor dit onderzoek is een reconstructie van een deel van Rome gemaakt in Minecraft, waarin tien interactieve missies en minigames zijn toegevoegd. De gereconstrueerde gebouwen zijn vervolgens opgenomen in een catalogus. Daarnaast is er een verantwoordingsdocument opgesteld waarin de keuzes en stappen van het onderzoeksproces worden toegelicht.
Het gereconstrueerde gebied betreft het politieke, culturele en religieuze hart van de stad, gesitueerd in het jaar 361 n.Chr. Ook zijn er woonwijken gereconstrueerd met Romeinse insulae (Romeinse appartementsgebouwen). Deze gebieden zijn opgedeeld in zeven sectoren: het Forum Romanum, de Keizerlijke Fora, de Palatijn, de Capitolijnse heuvel, de Via Sacra, de entertainmentgebouwen en de insulae.
Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de VALUE Foundation en het Rijksmuseum van Oudheden. De reconstructie is uitgevoerd op een schaal van 1:1 en bevat tien interactieve elementen. De primaire doelgroep voor zowel de reconstructie als de interactieve missies bestaat uit jongeren tussen de 10 en 18 jaar.
Het wetenschappelijke doel van dit onderzoek is het opstellen van een catalogus waarin zowel de reconstructies als het reconstructieproces helder worden vastgelegd, met als einddoel een beter begrip van het oude Rome te verkrijgen via een virtuele omgeving. Het maatschappelijke doel is om jongeren een duidelijker beeld te geven van het leven in het oude Rome, met nadruk op het dagelijks leven van een gewone Romeinse burger. Daarom zijn ook woonwijken gereconstrueerd en lopen er burger-NPC’s (non-playable characters) rond in de virtuele stad.
De hoofdvraag van het onderzoek luidt: Hoe kan een interactieve reconstructie van Rome in 361 n.Chr. in Minecraft het beste worden weergegeven?
De belangrijkste bevinding is dat Minecraft zich uitstekend leent als educatief middel, zeker wanneer het wordt gecombineerd met interactieve elementen. Dit gamificeert het leerproces, waardoor spelers op een toegankelijke en speelse manier kennis opdoen over het verleden.
Zowel de technische als inhoudelijke integratie van de reconstructie bleek goed uitvoerbaar. Hoewel er soms concessies moesten worden gedaan om een balans te vinden tussen historische nauwkeurigheid en toegankelijkheid, is dit proces succesvol verlopen.
Ik ben erg tevreden met het eindresultaat van deze reconstructie en ben ervan overtuigd dat deze aanpak ook toepasbaar is op andere steden en gebieden. Voor zover bekend is dit de eerste volledig interactieve Minecraft-reconstructie van Rome die ook wetenschappelijk verantwoord is vastgelegd
De reconstructie is te bekijken in de volgende video:
https://www.youtube.com/watch?v=Pj8cgOTn1ic

Toon meer
Organisatie
Afdeling
Datum2025-08-22
Type
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk