De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De zoektocht naar het juiste hulpverleningsproces

Met het oog op de cliënt

Open access

De zoektocht naar het juiste hulpverleningsproces

Met het oog op de cliënt

Open access

Samenvatting

Dit onderzoek is opgericht om te zorgen voor een optimale crisisopvang, gekeken vanuit het oog van de cliënt. Tijdens het stagelopen bij Kadera is de onderzoeker erachter gekomen dat veel cliënten het gevoel hebben dat er teveel op ze afkomt. Dit door de grote hoeveelheid aan afspraken en het missen van rust. De cliënten van de crisisopvang komen uit een heftige situatie, waar geweld en/of geestelijke mishandeling een rol heeft gespeeld. Met hun eventuele kinderen zoeken zij de rust en de veiligheid van Kadera op. Echter is het de vraag of de cliënten wel de rust krijgen waar zij zo naar verlangen. Zou er wat veranderd kunnen worden aan het hulpverleningsproces om die rust wel te creëren?
Mag dit ook van de organisaties die eisen stellen aan het hulpverleningsproces? Uit het onderzoek is gebleken dat de cliënten niet de rust krijgen die zij nodig hebben in hun periode bij de crisisopvang. Zowel de medewerkers als de cliënten vinden het merendeel van de activiteiten belangrijk en helpend). Toch geven de cliënten van de intensieve zorg aan dat ze bij de crisisopvang eens of vaker afspraken zijn vergeten. De cliënten van de crisisopvang geven aan dat zij dit niet specifiek herkennen. Deze resultaten zijn ontdekt door het afnemen van enquêtes en interviews. 
Om de cliënten toch de rust te bieden die zij nodig hebben is er geadviseerd om een oppas aan te bieden voor de cliënten, een eigen plek te creëren voor de cliënten en de cliënten bij binnenkomst een agenda aan te bieden. Dit zorgt ervoor dat de cliënten meer rust ervaren en hun afspraken minder vaak vergeten. Daarnaast is geadviseerd om de functie van de trajectcoördinator te veranderen. Geen monitoren meer, maar de teamleden de verantwoordelijkheid en het vertrouwen geven om zelf hun activiteiten uit te voeren. Daarnaast is geadviseerd om de gestandaardiseerde aanmelding, de risicoscreening en het intakegesprek te combineren tot één onderdeel. Dit is de aanmelding en het eerste contact wat de cliënt heeft met de organisatie. Momenteel is het intakegesprek erg tijdrovend, met de juiste aanpassingen kan ervoor gezorgd worden dat hier veel tijd op wordt bespaard. Het doel is om niet te veel te vragen, maar alleen te vragen wat echt nodig is. Tot slot wordt er geadviseerd om af en toe af te wijken van de standaardisatie. Dit om de cliënt tegemoet te komen. Het hulpverleningsproces van Kadera is erg gestandaardiseerd wat ervoor zorgt dat niet alle activiteiten bij de cliënt passen.

Toon meer
OrganisatieSaxion
OpleidingToegepaste Psychologie
Datum2016-04-01
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk