Vertellis
Vertellis
Samenvatting
Deze scriptie richt zich op het maken van een pilot en een format voor het spel
Vertellis. Vertellis BV zocht een programma idee dat paste bij hun bedrijf. Zij hebben
als missie om binnen een jaar één miljoen mensen geïnspireerd te hebben. Dit doen
zij door veel sociale media te gebruiken. Zij proberen potentiële klanten te trekken
door op een persoonlijke manier reclame te maken. Hun opdracht is om een manier
programma te maken waarbij kijkers op een niet-commerciële manier worden
geïntroduceerd aan het spel Vertellis. Vertellis BV had deze kennis nog niet zelf en
vroeg daarom om hulp.
In de literatuur is ontdekt wat een narratief is, hoe social-actors worden uitgekozen,
waar cinematografie aan moet voldoen, wat een regisseur doet en wat een goede
montage is. Dit zijn de vijf wijzen van sturing behandeld in deze scriptie. Zo is uit het
literatuuronderzoek gebleken dat in korte documentaires het narratief vaak pas in de
montage wordt gemaakt. Ook is geleerd dat cinematografische keuzes het
eindresultaat beïnvloeden. Met deze kennis zijn drie films geanalyseerd. Er is
gekeken naar de opbouw van de films. Het plot en story kwamen daarbij uitgebreid
aan bod.
Aan de hand van deze kennis is een handleiding opgesteld voor een proefopname.
Deze proefopname is gemaakt en bekeken door vier experts uit de televisiebranche.
De proefopname was niet gelijk een succes. Deze informatie is gecodeerd, dat heeft
gezorgd voor een nieuwe handleiding. Hiermee is de pilot opgenomen. Ook op de
pilot is feedback gegeven door de experts. Dit heeft gezorgd voor het
beroepsproduct.
Het beroepsproduct is verantwoord door middel van een video. Hierin is duidelijk
gemaakt welke keuzes er zijn gemaakt. Dit gebeurt door een voice-over van de
maker van dit stuk.
Organisatie | Saxion |
Opleiding | Media, Informatie en Communicatie |
Datum | 2018-11-01 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |