De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Verantwoordingsverslag 445936 Evelien Bruns

Zelfregulatietraining voor Jongeren

Open access

Verantwoordingsverslag 445936 Evelien Bruns

Zelfregulatietraining voor Jongeren

Open access

Samenvatting

De opdrachtgever van dit onderzoek ziet veel jongeren binnenkomen met stressklachten. Deze stressklachten zijn te verhelpen door het versterken van zelfregulatie. Een training is gewenst om dit probleem te verhelpen en de jongeren beter met stress om te laten gaan door zelfregulatie te versterken. Meerdere bronnen bevestigen deze theorie. Er is een onderzoek op gebaseerd met de hoofdvraag: “Welke onderdelen heeft een training voor jongeren van 18 tot 24 jaar van Instituut Wu Wei met stressklachten nodig zodat zelfregulatie wordt ondersteund?” Met het doel om de deelnemers van de training bewust te maken van zelfregulatie, de zelfreflectie te vergroten en hen zelfregulatietools mee te geven om het zelf te kunnen versterken.
Het onderzoek wijst uit dat het geven van een training over zelfregulatie positief wordt ontvangen door de deelnemers. Wel is een aandachtpunt dat het advies is om de training niet op een zondag te geven en ook in twee delen zal kunnen worden gegeven. Dit heeft beide invloed op de focus van de deelnemers. Een groepsgrootte van vier tot acht is aangenaam. De inhoud van de training moet te maken hebben met drie leerstrategieën om maximaal leereffect te bereiken. Namelijk met cognitieve, metacognitieve en motivatie/affectieve leerstrategieën (Kostons et al., 2014). Cognitieve leerstrategieën houden herhalen, concretiseren, toepassen, structureren, analyseren en selecteren in. Metacognitieve leerstrategieën gaan over de kennis van het eigen leren, bijvoorbeeld oriënteren, evalueren en plannen. De motivationele/affecctieve leerstrategieën gaan in op de eigen motivationele en emotionele opvattingen en reacties in relatie tot het leren. Dus het motiveren, concentreren, waarderen, omgaan met positieve en negatieve emoties en self-efficacy. Bij het maken van het beroepsproduct is er rekening gehouden met deze leerstrategieën.
Er is ook een kleine kwantitatieve voor- en nameting gedaan, doormiddel van het afnemen van een vragenlijst (SRQ). Uit deze resultaten is gebleken dat de deelnemers een verhoging hebben in de intrinsieke motivatie. Wel is in verband met de kleine steekproef van belang om met voorzichtigheid geïnterpreteerd te worden. Daar het een te kleine groep is om kwantitatief onderzoek te doen. Een aanbeveling voor vervolgonderzoek is om naar een grotere groep te kijken bij deze onderzoeksmethode.
Dit onderzoek is gebaseerd op meetinstrumenten uit het HCD model. Waaronder secondary research, semigestructureerde expertinterviews, interviews met de deelnemers, een semigestructureerde brainstormsessie met de leden van PureMe, een kwantitatieve voor- en nameting en opnieuw het interviewen van de deelnemers om feedback te krijgen (IDEO.org, 2015).

Toon meer
OrganisatieSaxion
OpleidingToegepaste Psychologie
Datum2022-06-01
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk