De paradox van AI in het onderwijs
Hoe komen we tot het juiste midden?De paradox van AI in het onderwijs
Hoe komen we tot het juiste midden?Samenvatting
De opkomst van generatieve AI stelt het hoger onderwijs voor een paradox: hoe benutten we technologische mogelijkheden zonder de menselijke kern van het onderwijs te verliezen? Binnen de deeltijdopleiding Social Work aan Avans Hogeschool onderzoekt Martine Schilder, in samenwerking met innovatiecoach Jeroen Bernard, hoe AI op ethisch verantwoorde wijze geïntegreerd kan worden in een normatief beroep waarin de menselijke relatie centraal staat.
De auteurs reflecteren op persoonlijke ervaringen binnen het AI Learning Lab en signaleren dat weerstand onder docenten vaak voortkomt uit een taalkloof tussen technologische en pedagogische perspectieven. Door deze spanning niet te vermijden maar juist te benutten, ontstaat ruimte voor betekenisvolle dialoog en ontwikkeling.
Het artikel nodigt onderwijsprofessionals uit om hun eigen ervaringen met AI in het onderwijs te delen via een korte enquête, als eerste stap naar breder praktijkgericht onderzoek naar handelingsverlegenheid bij AI-integratie.
| Organisatie | |
| Afdeling | |
| Lectoraat | |
| Datum | 2025-03-01 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |































