Attributiestijlen
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Attributiestijlen
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
In deze scriptie wordt eerst beschreven wat de termen attributie, faalangst, zelfvertrouwen, zelfbeeld en motivatie inhouden (theoriedeel). Vanuit de theorie gezien, zou een positieve(re) attributiestijl invloed moeten hebben op faalangst, zelfvertrouwen, zelfbeeld en motivatie. Het praktijkdeel bevat een kwantitatief onderzoek, naar de relatie tussen attributiestijl en de vier genoemde termen. Door middel van lessen wordt er geprobeerd om de attributiestijl van kinderen (groep 4-5) aan te passen. Vervolgens wordt er gekeken of er ook verandering (vooruitgang) is te zien op de vier genoemde soorten problematiek. Doel: als deze attributietraining een positieve invloed heeft op de andere soorten problematiek, dan zou dit een methode kunnen zijn om op school te werken aan faalangst, weinig zelfvertrouwen, een laag zelfbeeld en weinig motivatie. Het onderzoek wordt uitgevoerd in het reguliere onderwijs en in het SBO.

Organisatie | Driestar Educatief |
Datum | 2014-02-25 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |