De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Vorstellungen Jügendlicher ueber jung sein und erwachsen werden.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Vorstellungen Jügendlicher ueber jung sein und erwachsen werden.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In dit artikel worden gegevens gepresenteerd uit een longitudinaal onderzoek onder jongeren met verschillende opleidingsachtergronden, die vanaf hun 16e tot hun 27e jaar gevolgd werden. In biografische interviews werd onder meer stil gestaan bij hun percepties van volwassenheid en de beroeps- en gezinsrollen die daarmee historisch gezien verbonden zijn. Uit de gegevens blijkt dat jonge volwassenen 'volwassenheid vooral associeren met 'individuele ontplooiing' en 'zelfverwerkelijking' en minder met beroeps- en gezinsrollen.Op basis van een HOMALS analyse, kon een typologie gemaakt worden van vier jeugdbiografische typen (trendsetters, gemoderniseerde vrouwelijke standaardbiografie, gedeeltelijk gemoderniseerde vrouwelijke standaardbiografie, gemoderniseerde mannelijke standaardbiografie)die de volwassen rollen op verschillende manieren invullen.

OrganisatieFontys Hogescholen
LectoraatLectoraat Duurzame stads- en streekontwikkeling
Lectoraat Diversiteit en orthopedagogisch handelen
Gepubliceerd inZeitschrift fuer Soziologie der Erziehung und Sozialisation Juventa Verlag, Vol. 21, Uitgave: 4, Pagina's: 371-393
Jaar2001
TypeArtikel
ISSN1436-1957
TaalDuits

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk