De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het sociale dilemma

Een onderzoek naar de ervaringen van studenten met Social Media en de invloed daarvan op hun zelfbeeld. In samenwerking met WIM Creative Agency te Veghel.

Open access

Rechten:

Het sociale dilemma

Een onderzoek naar de ervaringen van studenten met Social Media en de invloed daarvan op hun zelfbeeld. In samenwerking met WIM Creative Agency te Veghel.

Open access

Rechten:

Samenvatting

Als gevolg van maatschappelijke ontwikkelingen lijkt Social Media een steeds belangrijkere rol in ons leven in te nemen. Er zijn vraagtekens te zetten bij de invloed van deze Social Media platforms op het zelfbeeld. Er lijkt in de literatuur echter nog geen eenduidig antwoord op de vraag welke invloed Social Media heeft op het zelfbeeld.
WIM Creative Agency wil inzicht in de invloed van Social Media op de doelgroep HBO- en WO-studenten. Zij maken als reclame- en communicatiebureau veelvoudig gebruik van Social Media en willen dit op een verantwoorde manier doen. Het doel van dit onderzoek is om meer inzicht te krijgen in de ervaringen van HBO- en WO-studenten met betrekking tot Social Media en de invloed daarvan op hun zelfbeeld.
Er zijn semigestructureerde interviews afgenomen met een groep participanten die bestond uit HBO- en WO-studenten tussen de 17 en 24 jaar.
Resultaten laten zien dat studenten zowel een positieve als negatieve invloed op hun zelfbeeld ervaren door het gebruik van Social Media.
Uit het onderzoek is bovendien gebleken dat studenten unaniem de voorkeur geven aan het laten zien van de realiteit op Social Media, in tegenstelling tot het ‘perfecte plaatje’.

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingToegepaste Psychologie
AfdelingFontys Hogeschool HRM en Psychologie
PartnerWIM Creative Agency
Datum2021-03-26
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk